دنیای اقتصاد- در ادامه معافیت‌های تحریمی غرب، دولت آمریکا، روز سه‌شنبه گذشته، برخی از تحریم‌های ایران را کاهش داد تا براساس آن، فعالیت گروه‌های بشردوستانه در ایران و همچنین تبادلات ورزشی میان دو کشور آسان‌تر شود. این دومین باری است که دولت آمریکا در سال جاری تحریم‌های خود علیه ایران را لغو می‌کند. هفته گذشته نیز یک دادگاه اروپایی حکم به رفع تحریم هفت شرکت و بانک ایرانی داد و همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز معافیت ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی را از تحریم نفتی ایران تمدید کرد. لغو برخی تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران

دنیای‌اقتصاد- در ادامه معافیت‌های تحریمی غرب علیه ایران، دولت آمریکا روز گذشته برخی از تحریم‌های ایران را کاهش داد تا فعالیت گروه‌های بشردوستانه این کشور در ایران و همچنین تبادلات ورزشی میان دو کشور را آسان‌تر سازد. این دومین باری است که دولت آمریکا در سال‌جاری تحریم‌های خود علیه ایران را لغو می‌کند. در دور قبل، نام برخی از اقلام تجهیزات درمانی را به فهرست کالاهای مجاز جهت صادرات به ایران افزوده شده بود.

به گزارش «ایسنا»، بر اساس این تصمیم که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام شده، گروه‌های غیرانتفاعی فعال در حوزه امدادرسانی، حمایت از حیوانات، حقوق بشر و برنامه‌های ورزشی، نیازی ندارند که برای فعالیت در ایران مجوز خاصی را از دولت آمریکا دریافت کنند. در این زمینه نیویورک تایمز گزارش داد که دولت آمریکا روز سه شنبه ۱۰ سپتامبر، ۱۹ شهریور، محدودیت‌های درازمدت برای فعالیت‌های انسان‌دوستانه و حاکی از حسن نیت بین ایران و آمریکا از جمله تبادل ورزشکاران را لغو کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC)که ناظر بر تحریم‌های ایران است در بیانیه‌ای اعلام کرد که روند کارهای اداری برای لغو تحریم‌ها را کاهش داده است تا ارائه خدمات بهداشتی، امدادرسانی، محافظت از حیات وحش و پروژه‌های حقوق بشری به ایران را تسریع بخشد. سازمان‌هایی که شامل این معافیت می‌شوند می‌توانند سالانه تا ۵۰۰ هزار دلار پول به ایران انتقال دهند، اما باید جزئیات همه فعالیت‌هایشان را به وزارت فوق گزارش کنند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که این اقدام که الزامات مستثنی شدن از تحریم‌ها به صورت مورد به مورد حذف می‌کند، نشانه «تعهد دولت (آمریکا) به تقویت روابط بین مردم آمریکا و ایران» است. گروه‌های حامی این اقدامات از این گام استقبال کردند. شورای ملی ایران- آمریکا که با تحریم‌ها مخالف است گفت که سال‌ها تلاش کرده است محدودیت‌های کمک‌های انسان دوستانه و تبادلات ورزشی لغو شوند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در ماه مه سال گذشته تحریم‌ها علیه شرکت‌هایی که فناوری‌های ارتباطی شخصی را به ایرانیان می‌فروشند، لغو کرد. هفته گذشته نیز یک دادگاه اروپایی حکم به رفع تحریم هفت شرکت و بانک ایرانی داد و همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز معافیت ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی را از تحریم نفتی ایران تمدید کرد.

پیشنهاد موافقت‌نامه حوادث دریایی تهران- واشنگتن

خبرگزاری تسنیم- دریادار کوین کاسگریف ،فرمانده سابق ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا پیشنهاد داد برای جلوگیری از هرگونه برخورد و سوءتفاهم و در جهت اقدامات اعتماد ساز، «موافقت‌نامه حوادث دریایی» بین ایران و آمریکا در منطقه خلیج‌فارس امضا شود.