رایی که گران تمام شد

ثمر فاطمی- انتقادها به رای غیرتشکیلاتی الهه راستگو در انتخاب شهردار تهران همچنان ادامه دارد. الهه راستگو، عضو حزب اسلامی کار و لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران روز یکشنبه، در جلسه‌ شورا، با عبور از محسن هاشمی به عنوان گزینه اصلاح‌طلبان، به گزینه اصولگرایان رای داد. با گذشت چند روز از انتخاب شهردار رای غیرتشکیلاتی الهه راستگو و احمددنیامالی که قالیباف را به شهرداری تهران رساند، هیچ فروکش نکرده است، طوری که روز گذشته هم در جلسه علنی شورای شهر تهران، زمانی که راستگو برای ارائه توضیحاتی در این باره پشت تریبون رفت، نیمی از اعضای اصلاح‌طلب شورا جلسه را ترک کردند. راستگو در انتخاب رییس شورا هم به گزینه اصولگرایان رای داد اما آن هنگام اصلاح‌طلبان زبان در کام گرفتند تا بلکه او به راه سوگند خورده اش بازگردد. اما زمانی که راستگو باز هم اصلاح‌طلبان را دور زد، اعضای حزب متبوعش حالا از جدی‌ترین منتقدان او هستند. این انتقاد تا جایی بالا گرفت که حرف از اخراج الهه راستگو از حزب کار هم به میان آمده است. انتشار اسنادی درباره راستگو و دنیامالی

واکنش‌ها به رای راستگو و دنیامالی به محمدباقر قالیباف آن زمان بالاگرفت که قالیباف با اختلاف میلی‌متری با هاشمی شهردار شد. در دور اول رای‌گیری رای هر دو کاندیدا ۱۵ بود و یک رای سفید. بنابراین اگر این اعضای لیست اصلاح‌طلبان به سوگندشان وفادار می‌ماندند، حالا محسن هاشمی شهردار تهران بود.

در کنار راستگو انتقادهای شدید رسانه‌ای هم از دنیا مالی شده است. روز گذشته برخی سایت‌ها اسنادی از پروژه‌هایی منتشر کرده‌اند که با وساطت یا مدیریت دنیامالی به برخی افراد واگذار شده است. رسانه‌های منتقد دنیامالی این قراردادها را مبنای رای غیرتشکیلاتی او دانسته‌اند. همین رسانه‌ها در تحلیل رای راستگو هم شنیده‌های مشابهی منتشر کرده‌اند. مهدی جعفری، عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار هم بحث اخراج خانم راستگو را تایید کرد. او حرکت راستگو را در شورا حرکتی خودسرانه و هدر دادن تلاش‌های حزب کار در حمایت از محسن هاشمی برای شهرداری تهران دانست. راستگو اما در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که در مورد اخراجش چیزی به او نگفته‌اند. او گفت که وامدار هیچ حزب و گروهی نخواهد بود و وامدار مردم است. این گفته‌های راستگو در حالی است که اعضای لیست اصلاح‌طلبان با هم سوگند خورده‌اند که غیر تشکیلاتی و فردی عمل نکنند، اما این عضو شورای شهر مدعی است که احمد مسجدجامعی او را خائن خوانده‌ و باید مشخص شود که به چه چیزی خیانت کرده‌است؛ چرا که به عقیده او قالیباف گزینه درست برای شهرداری تهران است.

البته احمد مسجد جامعی هم با بیان اینکه دیدار یا گفت‌و‌گویی بعد از جلسه انتخاب شهردار با راستگو نداشته، سخنان راستگو را تکذیب کرد: بنده به هیچ عنوان چنین ادبیاتی ندارم. او همچنین تاکید کرد: بعید می‌دانم الهه راستگو هم این‌گونه سخن گفته باشد و احتمال می‌‌دهم اشتباه رسانه‌ای رخ داده باشد، زیرا راستگو چنین ادبیاتی ندارد. فاطمه دانشور، عضو شورای شهر هم در سخنان روز گذشته خود بیان چنین حرفی را از طرف مسجد جامعی تکذیب کرد.

تکلیف راستگو مشخص نیست

در این میان سخنگوی حزب اسلامی کار هم گفت که در مورد نوع برخورد با خانم الهه راستگو به خاطر تخلف تشکیلاتی که انجام داده‌اند، در جلسه شورای داوری حزب تصمیم‌گیری می‌شود.

علی حسینی با اشاره به پایان جلسه شورای مرکزی حزب اسلامی کار و بحث و تصمیم این تشکل درباره همکاری یا عدم همکاری با الهه راستگو، عضو شورای مرکزی این تشکل به «ایسنا» گفت: با توجه به اینکه اعضای شورای مرکزی بحث تخلف تشکیلاتی و رعایت نکردن اخلاق تشکیلاتی از سوی خانم الهه راستگو را مدنظر قرار دادند و با توجه به اساسنامه حزب، قرار شد تصمیم‌گیری در مورد لغو عضویت خانم الهه راستگو از حزب یا موارد دیگر در جلسه شورای داوری مدنظر قرار بگیرد. به گفته حسینی، اگر راستگو به صورت منفرد کاندیدا می‌شد می‌توانست به هر کسی که می‌خواهد رای دهد، اما وقتی با لیست اصلاح طلبان و با هدف تغییر سیاست‌های شهری به شورا آمده به تثبیت اوضاع و ادامه کار قالیباف رای داده است.

اگر لازم باشد مسائل را بیان می‌کنم

روز گذشته زمانی که الهه راستگو بعد از سخنرانی رییس شورای شهر در مورد برخی واکنش‌ها علیه خودش به دلیل رای دادن به شهردار فعلی تهران صحبت کرد، تعدادی از اصلاح‌طلب‌ها در واکنش به رفتار او جلسه را ترک کردند. به گزارش خبرگزاری مهر راستگو در صحن علنی شورای شهر رفتار این چند روزه برخی رسانه‌ها را بی‌مهری دانست: فعلا سکوت می‌کنم و در صورت لزوم مسائل را بیان خواهم کرد. متاسفانه با جوسازی‌های رخ‌داده مورد تحقیر و توهین قرار گرفته‌ام. خود را اصلاح‌طلب می‌دانم و هستم، ولی اصلاح‌طلبی یعنی اصلاح امور جامعه و من بر این اصول پایبندم. سخنان راستگو موجب شد تا عبدالحسین مختاباد، حکیم پور، اسماعیل دوستی و فاطمه دانشور در حین این سخنرانی جلسه را ترک کنند.

راستگو مارا احمق فرض کرده

فاطمه دانشور، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران، یکی دیگر از افرادی بود که در ابتدای سخنرانی راستگو جلسه شورا را ترک کرد.او که پیش از این هم از رفتار حزبی راستگو در رای دادن به قالیباف انتقاد کرده‌بود، بعد از ترک جلسه به خبرنگاران گفت: خانم راستگو ما را احمق فرض کرده است. این خانم در فراکسیون اصلاح‌طلبان اعلام کرد که به محسن هاشمی رای می‌دهد و این اقدامش بی‌اخلاقی است. من کاری به این ندارم که به عنوان عضو شورای شهر چه تصمیماتی دارد، ولی در موضوع حزبی این اقدامش بی‌اخلاقی محسوب می‌شود.

دانشور ادامه داد: بروید ارتباط برادرانش را در پیمانکاری بیلبوردهای تبلیغاتی شهرداری با اقداماتش مقایسه کنید، ببینید برادران وی در شهرداری چه قراردادهایی دارند. این خانم می‌گوید ما کار سیاسی را شروع کرده‌ایم؛ در حالی که کار سیاسی را خود قالیباف شروع کرد.

دانشور گفت: خانم راستگو در تمام جلسات فراکسیون دروغ گفت و از نظر سیاسی خیانت کرد. او با لیست اصلاح‌طلبان وارد شورای شهر شد و حالا ما را احمق فرض کرده است. اصلاح‌طلبان تا حد ممکن می‌دانستند که ممکن است احمد دنیامالی با آنها همسو نباشد، اما خانم راستگو قسم خورده بود که به مواضع و منشور اصلاح‌طلبان پایبند باشد.

او از حزب اسلامی کار درخواست کرد تا شدیدا با راستگو برخورد شود: ما باید بدانیم چرا او در چند ثانیه آخر رای خود را تغییر داد؟ الهه راستگو در پاسخ به سخنان دانشور مبنی بر اینکه راستگو برای رای به هاشمی دست روی قرآن گذاشته را تکذیب کرد. این نماینده شورای شهر به خبرگزاری مهر گفت: خانم دانشور اعلام کردند که من برای رای به آقای هاشمی دست روی قرآن گذاشته‌ام که این موضوع صحت ندارد و دروغ محض است. او ادامه داد: همچنین برخی مدعی شدند برادرانم با شهرداری قرارداد بسته‌اند که این موضوع هم دروغ بوده و قابل پیگرد حقوقی است.