دیدار ظریف و اشتون مذاکره با 1+5 نیست

دنیای‌اقتصاد- اولین جلسه سخنگوی زن وزارت امور خارجه در تاریخ دیپلماسی ایران برگزار شد. مرضیه افخم، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در اولین نشست خبری هفتگی خود در ساختمان شماره ۹ وزارت خارجه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. افخم در این نشست به موضوعاتی چون سوریه، پرونده هسته‌ای، ۱+۵، گزارش آژانس، اجلاس شانگهای و سفر ظریف به عراق پاسخ گفت. اولین مذاکرات هسته‌ای در نیویورک

افخم در پاسخ به اینکه اعلام شده اولین دور مذاکرات در نیویورک انجام می‌شود، گفت: این یک تفسیر نادرست از خبر مربوطه است.

آقای ظریف و خانم اشتون در حاشیه مجمع‌عمومی سازمان ملل دیدار خواهند داشت و این اولین تماس بعد از تشکیل دولت یازدهم است و مسائل مختلف در آن بحث می‌شود. این دیدار به منزله مذاکره با ۱+۵ نیست؛ هرچند زمینه‌های لازم برای این بحث در آن بررسی می‌شود.

به گزارش «ایسنا»، وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مذاکرات هسته‌ای یک مذاکره‌کننده ارشد خواهد داشت یا خیر؟ گفت: وزارت خارجه با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط مذاکرات هسته‌ای انجام می‌دهد؛ در عین حال چارچوب همکاری‌ها و تصمیم‌گیری درباره این موضوع در شورای‌عالی امنیت ملی انجام می‌شود.

اینکه رییس مذاکرات چه کسی خواهد بود ساز و کار خاص خود را دارد که در زمان مقتضی نسبت به آن اعلام نظر می‌کنیم. همچنین درباره ترکیب تیم مذاکره‌کننده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در همین حال رییس‌جمهور صبح دیروز در همایش ائمه جمعه اعلام کرد که شاید در هفته‌های آینده اولین مذاکرات در ارتباط با موضوع هسته‌ای در نیویورک صورت گیرد. روحانی با اشاره به واگذاری مسوولیت بحث مذاکرات هسته‌ای به وزارت خارجه گفت: شاید در هفته‌های آینده اولین مذاکره در مورد پرونده هسته‌ای در نیویورک صورت بگیرد و بعد مذاکرات با گروه ۱+۵ در جایی که مشخص می‌شود، ادامه پیدا می‌کند.

راه‌حل ایران برای سوریه

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اخبار جدید برای جلوگیری از وقوع هرگونه حمله نظامی علیه سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مهم و تاثیرگذار در تحولات خاورمیانه سیاست اصولی خود را مبتنی بر برقراری ثبات و امنیت منطقه قرار داده است و طی بحران جاری فعالیت‌های گسترده و رایزنی‌های فشرده‌ای با کشورهای مختلف جهان برقرار کرده است.

وی درباره راه‌حل سیاسی ایران برای حل بحران سوریه گفت: یکی از مشترکات ایران و مجموعه‌ کشورهایی که مخالف درگیری در منطقه هستند، توافق بر سر راه حل دیپلماتیک است. ما خواهان فرصت دادن به دیپلماسی در منطقه هستیم و باید برای این موضوع ساز و کارهایی ایجاد شود.

درباره سوریه امیدواریم ابتکارات بین‌المللی برای گفت‌وگوهای سوری - سوری شکل گیرد. وی در پاسخ به سوالی درباره طرح مشترک ایران و سوریه برای حل بحران در این کشور که از سوی رسانه‌های صهیونیستی منتشر شده است، گفت: امیدوارم خبرسازی‌های صهیونیست‌ها را خیلی مبنای تفسیر و تحلیل‌ خود قرار ندهید.

مرضیه افخم همچنین درباره اظهارات وزیر خارجه که روز گذشته عنوان کرده بود درباره سوریه میان ایران و آمریکا پیام‌هایی رد و بدل شده

است،گفت: صحبت‌های آقای ظریف گویای این است نوعی از تبادل مفاهیم رخ داده است اما به معنای تبادل پیام نیست. ما درباره سوریه نگرانی‌های خود را اعلام کرده‌ایم، اما اینکه اعلام این نگرانی‌ها از طریق نامه و نامه‌نگاری باشد توضیح بیشتری برای شما ندارم.

گزارش آژانس و بازدید از پارچین

وی با اشاره به اظهارات آمانو در افتتاحیه شورای حکام درباره ایران تصریح کرد: امیدواریم آژانس در تهیه گزارش‌ها از به‌کار بردن استنباط‌های شخصی جلوگیری کند و همچنین امیدواریم با توجه به مذاکرات ۵ مهرماه و ادامه گفت‌وگوهای میان ایران و آژانس مسائل و موضوعات بین دو طرف شفاف‌تر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره درخواست آژانس از ایران برای دسترسی به سایت پارچین گفت: همکارهای ایران با آژانس سازنده و شفاف بوده است و تعداد بازرسی‌های آژانس از ایران در نوع خود کم‌نظیر است. ما شاهد اعلام شفافیت در برنامه هسته‌ای ایران از سوی مدیرکل در گزارش‌هایش هستیم که معتقد است ایران انحرافی از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای نداشته است. افخم ادعاهای مطرح شده در رابطه با پارچین را بی‌اساس خواند و افزود: برای ما ملاک گزارش‌های رسمی آژانس است. وی تصریح کرد: تغییری در مواضع ما برای همکاری با آژانس ایجاد نشده و امیدواریم در دوره بعدی مذاکرات این مسیر به خوبی ادامه پیدا کند.

اجلاس شانگهای

افخم درباره رایزنی‌های رییس‌جمهور در حاشیه اجلاس شانگهای با سران کشورهای عضو گفت: سازمان همکاری‌های شانگهای به‌عنوان سازمانی منطقه‌ای جایگاه خاص خود را دارد و ما خواهان تقویت همکاری‌های منطقه‌ای هستیم و از این اجلاس استقبال می‌کنیم. آقای روحانی در سیزدهمین اجلاس شانگهای که ۲۱ و ۲۲ شهریور برگزار می‌شود شرکت کرده و طبیعی است در این اجلاس دیدارها و گفت‌وگوهای سطح بالایی انجام شود. درباره جزئیات دیدارهایشان از مسوول دفتر ایشان در دولت باید سوال کنید.

سفر ظریف به عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر محمدجواد ظریف به عراق گفت: در این سفر دیدگاه‌های دو طرف نسبت به موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای و فرصت‌ها و تهدیدهای موجود تبادل‌نظر شد و آقای ظریف با مقامات عالی رتبه عراقی گفت‌وگو کرد. همچنین ملاقات آقای ظریف با آیات عظام در عراق فرصت خوبی بود. ما این سفر را به عنوان حرکت نو در مناسبات ایران و عراق و افزایش تماس‌ها می‌دانیم.