دنیای اقتصاد- بحث و تبادل نظر پیرامون بحران سوریه این روزها به دیپلماسی ظریف و نقش‌آفرینی منطقه‌ای ایران جهت خاصی داده است. همزمان با افزایش تهدیدات و احتمال انجام عملیات نظامی آمریکا در منطقه تحرکات دیپلماسی ایران هم برای جلوگیری از یک جنگ دیگر در منطقه افزایش یافته است. از سوی دیگر پس از مراسم معارفه محمد‌جواد ظریف به‌عنوان وزیر امور خارجه، تلاش‌های ایران برای رسیدن به یک مکانیسم توافقی در سوریه به شکل رایزنی‌های دیپلماتیک، تماس‌های تلفنی و دیدارهای دوجانبه افزایش پیدا کرده است. سفر جفری فلتمن دیپلمات آمریکایی و معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل نقطه عطفی درخصوص نقش آفرینی مثبت و غیرقابل انکار ایران در سوریه بود. در همین ارتباط سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه وزیر امور خارجه روز گذشته در ارتباط با سوریه با وزیر امور خارجه آلمان گفت‌وگو کرد، گفت: مذاکرات ظریف با وزرای خارجه کشورهای مختلف در این باره ادامه خواهد داشت. مذاکراتی که می‌تواند چشم‌انداز رسیدن به یک راه‌حل درخصوص بحران سوریه را روشن‌تر کند.

در همین راستا حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با میخائیل باگدانف نماینده ویژه رییس‌جمهور و معاون وزیر امور خارجه روسیه، آخرین تحولات سوریه را مورد بحث قرار داد. در این گفت‌وگوی تلفنی طرفین جنجال خبری مربوط به کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه و ادعای ارتباط آن با حکومت سوریه را سناریویی ساختگی و از پیش طراحی‌شده خواندند. امیرعبداللهیان و باگدانف همچنین با محکوم کردن کاربرد سلاح شیمیایی از سوی گروه‌های تروریستی و تکفیری، راهکار بحران در سوریه را صرفا سیاسی دانسته و نسبت به پیامدهای هرگونه اقدام نظامی در منطقه هشدار دادند. در این راستا هفته‌نامه اشپیگل با تاکید بر اینکه کلید حل بحران سوریه در دستان ایران است، خاطرنشان کرد که آمریکا باید این مساله را به رسمیت بشناسد و از تهدیدات نظامی علیه سوریه دست بردارد و مناسبات خود را با تهران بهبود بخشد. هفته نامه اشپیگل در مطلبی به قلم یاکوب آیگشتاین نوشت: آیا غرب واقعا می‌خواهد در درگیری‎ها در سوریه تاثیرگذار باشد؟ در این راستا آمریکا باید به تهدیدات نظامی خود علیه سوریه خاتمه دهد، مناسب‌تر این است که واشنگتن بالاخره مناسبات خود با تهران را بهبود دهد.

آمریکا از قدرتمندترین کشورهای دنیا است؛ اما بدون روسیه و ایران نمی‌تواند بحران سوریه را حل کند. در این میان به‌خصوص ایالات متحده باید ایران را

(در حل بحران سوریه) به رسمیت بشناسد. نویسنده در بخش دیگری با تاکید بر اینکه هیچ‌کس به صورت جدی به این مساله اعتقاد ندارد که غرب می‌خواهد یا می‌تواند در سوریه مداخله نظامی کند، نوشت: کلید حل بحران سوریه در دستان ایران است.