تودیع و  معارفه چهار عضو اقتصادی کابینه

دنیای اقتصاد-مراسم تودیع وزیر سابق و معارفه وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز صبح با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد. در این مراسم علاوه بر عباسی وزیر سابق تعاون و رفاه،مصری عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی،‌ عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، اعضای هیات امنا و هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی و روسا و مدیران سازمان‌ها، ‌بانک‌ها و شرکت‌های تابعه این وزارتخانه حضور داشتند. اسحاق جهانگیری در مراسم معارفه وزیر کار:

امیدواریم از حواشی دور باشیم

معاون اول رییس دولت یازدهم در این مراسم به مشی دولت تدبیر و امید مبنی بر مرزبندی با حاشیه‌سازی تاکید کرد. اسحاق جهانگیری همچنین از محمدرضا صادق مسوول رسانه‌ای دولت خواست تا تدبیری برای پایان تبریکات رسانه‌ای بیندیشد تا هرچه سریع‌تر به برنامه‌ها رسیدگی شود. علی ربیعی وزیر کار دولت تدبیر و امید نیز در این مراسم با مردم عهد بست که در حد توان خود برای بهبود اوضاع و شرایط معیشتی آنها اقدام کند. او همچنین به دوره‌ای از زندگی خود اشاره کرد که بدون داشتن دفترچه بیمه هزینه‌های گزاف بیماری همسرش را پرداخت کرده است. البته وزیر سابق کار نیز از آمار کار که دولت دهم ارائه کرده بود، دفاع کرد.

تعامل مناسبی با قوا برقرار می‌کنیم

اسحاق جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه وزرای پیشین و جدید وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برخی اختلافات قوای سه‌گانه در حوزه فعالیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و زیان ناشی از آن تصریح کرد: امیدوارم در دولت جدید از حواشی به دور بمانیم و تعامل مناسبی با قوه‌قضائیه و مجلس برقرار کنیم تا سازمان‌های ذی‌ربط این وزارتخانه‌ بتوانند کار تخصصی خود را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کار بزرگی است، خاطرنشان کرد: جمع کار این وزارتخانه بسیار زیاد است چون سازمان‌های بسیار مهمی زیرمجموعه آن هستند و چشم میلیون‌ها زن و مرد شریف و زحمتکش کشور به اقدامات این وزارتخانه است به خصوص سازمان تامین اجتماعی که مجموعه چند میلیونی از بازنشستگان، مستمری‌بگیران و شاغلان با آن ارتباط دارند و می‌توان گفت بیش از نیمی از کشور به نوعی مرتبط به این سازمان هستند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه در نهادهای اجتماعی از جمله تامین اجتماعی باید از مدیرانی استفاده کنیم که تسلط کامل به کار دارند، تصریح کرد: باید مدیرانی در این سازمان فعالیت کنند که برای تصمیم‌گیری به دنبال آزمون و خطا نباشند. چون نهادهای تخصصی نیازمند مدیران تخصصی هستند که پاکدست باشند و سابقه شفاف مالی و اقتصادی داشته باشند و همچنین تیم کاری متخصص و کارآمد آنها را همراهی کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه مساله اشتغال و تورم از جدی‌ترین مسائل پیش روی جمهوری اسلامی است، خاطرنشان کرد: گاهی در سیاست‌های کلان اقتصادی جهت‌گیری به یکی از این دو موضوع، باعث نتایجی در تضاد با موضوع دیگر می‌شود پس مهم این است که مجموعه ستاد اقتصادی هماهنگی که در دولت شکل گرفته است با همفکری نیروهای صاحب‌نظر، سیاست اقتصادی اتخاذ کند که همزمان دو هدف ساماندهی اشتغال و کنترل تورم تامین شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کنار دیگر وزارتخانه‌ها نقش کلیدی در حل مساله اشتغال دارد، تصریح کرد: باید فضایی ایجاد شود که همه احساس امنیت کنند، پس در گام اول باید شرایطی ایجاد شود تا افرادی که کارشان را از دست داده‌اند در مقطع کوتاهی به کار خود برگردند و این اقدام اضطراری دولت است. اسحاق جهانگیری در ادامه خطاب به محمدرضا صادق مشاور رییس جمهور گفت: امیدوارم تدابیری اندیشیده شود تا تبریکات روزنامه‌ای متوقف شود و بتوانیم وارد کار جدی شویم.

علی ربیعی در مراسم معارفه خود به عنوان وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در جمع حاضر تعامل مثبت نمایندگان مجلس را احساس می‌کنم، گفت: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آرامش زمانی حاکم است که منافع کارگری و کارفرمایی همزمان حاصل شود.

ربیعی با اشاره به انتخاب دیدگاه دولت روحانی در انتخابات اخیر توسط مردم گفت: شرایط امروز، حاد و حساس است. این حساسیت نه تنها به دولت دکتر روحانی که به کل نظام و انقلاب مربوط می‌شود.چنانچه قادر به درک این شرایط نباشیم، کل نظام و انقلاب تاثیر خواهند پذیرفت.

ربیعی با بیان اینکه به مفهوم کارآفرینی به صورت عمیق اعتقاد دارم، افزود: معتقدم که مساله امروز نظام، کار و کارآفرینی است و تنها به اتکای همین استراتژی است که می‌توان به مطالبات شرکای اجتماعی پاسخ داد.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکل کار و کارآفرینی به مسائل فرهنگی باز می‌گردد، گفت: متاسفانه امروز در جامعه ما روح تعاون و همکاری قوت چندانی ندارد.وی ادامه داد: تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که کارمندان دستگاه‌های دولتی معتقدند درآمد آنها تنها با دو ساعت کار روزانه برابری می‌کند.

وی با بیان خاطره‌ای درباره تجربیات شخصی‌اش از ضعف حمایت‌های اجتماعی ادامه داد: سال ۸۴ ناگهان و بدون هیچ مقدمه‌ای از دانشگاه اخراج شدم و طبیعتا درآمدم قطع شد. این در شرایطی بود که برای درمان همسرم با مشکلات فراوانی روبه‌رو شدم. به نظرم باید زمینه برخورداری آحاد مردم از پوشش‌های بیمه‌های اجتماعی را فراهم کنیم.

وی همچنین افزود: با مدیران و کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعهد می‌دهم که صادق باشم و اگر مرتکب خطایی شدم از آنان پوزش بخواهم. وی با بیان اینکه در سازمان تحت مدیریت خود به هیچ گرایش یا فردی علاقه ندارم و تنها درصدد تامین منافع و اهداف سازمان هستم، گفت: قول می‌دهم که در مدار قانون حرکت کنم و منافع خود را با منافع سازمان پیوند نزنم.

دلم برای وزارت کار می‌سوزد

وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم با انتقاد از اظهارنظرهای فراوان صورت گرفته درباره ابهام در آمارهای اشتغالی دولت دهم گفت: دلم برای وزارت کار می‌سوزد و اگر علی ربیعی بخواهد به او کمک کنم، با جان و دل می‌پذیرم.

عباسی ادامه داد: در طول این مدت سعی کردم مشکل ایجاد نشود، به موقع شورای عالی کار برای دستمزد کارگران تشکیل جلسه داد و حق مسکن و بن‌کارگران نیز در دولت قطعی و ابلاغ شد و من به وعده‌های خود به نمایندگان مجلس عمل کردم.

وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه عملکردها در تمام بخش‌ها مشخص است، به حرف‌های غیرکارشناسی و انتقادهای صورت گرفته درباره آمارهای اشتغال واکنش نشان داد و با انتقاد از نقدهای صورت گرفته در این خصوص گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در تعاون ایجاد شد، سند ملی توسعه بخش تعاون را در دولت تصویب کردیم.

عباسی با تاکید بر اینکه اگر ربیعی بخواهد به وی کمک کنم با جان و دل قبول خواهم کرد و از امروز نیز دنبال کار پژوهش می‌روم، تصریح کرد: دلم برای وزارت تعاون، کار و رفاه می‌سوزد.