اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی شد

دنیای اقتصاد - اولین جلسه هیات دولت در زمان ریاست‌جمهوری حسن روحانی روز چهارشنبه در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود. این جلسه با ریاست روحانی یا جهانگیری معاون اول وی برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور هنوز از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد دریافت نکرده‌اند، جلسه با حضور وزرای دولت دهم برگزار خواهد شد. جلسه قبلی هیات دولت نیز به علت برگزاری مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه، برگزار نشد. حسن روحانی، عصر روز یکشنبه و بعد از برگزاری مراسم تحلیف، اولین جلسه کابینه را با وزرای پیشنهادی تشکیل داد. به گزارش «ایسنا»، رییس‌جمهور با وزرای پیشنهادی خود در دولت یازدهم و همچنین تعدادی از معاونان و مشاورانش این جلسه را برگزار کرد. به این ترتیب دولت تدبیر و امید از عصر روز یکشنبه رسما کار خود را آغاز کرد. همچنین یکشنبه شب سران و مقامات بلندپایه شرکت‌کننده در مراسم تحلیف حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم ضیافت افطاری رییس‌جمهور که به افتخار این میهمانان ترتیب داده شده بود، شرکت کردند. آنگونه که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری گزارش داده در این مراسم هیات‌های بلندپایه کشور نیز حضور داشتند.

جهانگیری معاون اول دولت تدبیر و امید شد

رییس قوه مجریه صبح روز دوشنبه طی حکمی، اسحاق جهانگیری را به سمت معاون اولی خود منصوب کرد. در دولت نهم پرویز داوودی و در دولت دهم از تیر تا مرداد ۸۸ اسفندیار رحیم مشایی و از مرداد ۸۸ تا مرداد ۹۲ محمدرضا رحیمی معاونان اول دولت مهرورز بودند. معاون اول رییس‌جمهور ایران دومین مقام عالی‌رتبه در هیات وزیران است. او وظیفه اداره هیات وزیران در غیاب رییس‌جمهور و مسوولیت هماهنگی سایر معاونان رییس‌جمهور را بر عهده دارد . معاون اول رییس‌جمهور مانند دیگر معاونان وی از سوی رییس‌جمهور انتخاب شده و احتیاج به رای اعتماد مجلس ندارد. مراسم معارفه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور نیز در محل نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد. در این مراسم جمعی از مشاوران و وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و محمدرضا صادق حضور داشتند. همچنین پس از انجام مراسم معارفه، جهانگیری کار خود را در دفتر معاون اول رییس‌جمهور در محل نهاد ریاست‌جمهوری آغاز کرد. او بعد از مراسم معارفه اولین دیدارهای رسمی‌اش را آغاز کرد. به گزارش عصر ایران، اولین دیدار خارجی «اسحاق جهانگیری» در نهاد ریاست‌جمهوی انجام شد. جهانگیری در دفتر خود با «ریاض المالکی» وزیر امور خارجه فلسطین و «کووسی بکوآمیساه» معاون رییس‌جمهور غنا دیدار کرد.

اما یک روز قبل تر از این انتصاب، محمد نهاوندیان و تیمور علی عسگر هرکدام به ترتیب به سمت سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و معاون پارلمانی رییس‌جمهور از سوی حسن روحانی منصوب شدند. همچنین دیروز گزارش شد مرتضی بانک، طی حکمی از سوی حسن روحانی به سمت معاون اجرایی رییس‌جمهور منصوب شده است. پیش‌تر در دولت محمود احمدی‌نژاد، حمیدبقایی مسوولیت معاونت اجرایی رییس‌جمهور را برعهده داشت.

وزیر پیشنهادی اطلاعات: فضای کشور امنیتی است

وزرای پیشنهادی کابینه دولت یازدهم البته این روزها پر کار هستند و برای ارائه برنامه‌های خود از رفت وآمدهای مدوام به مجلس شورای اسلامی گرفته تا مصاحبه با این رسانه و آن رسانه، می‌کوشند در تشریح هرچه بهتر جزئیات برنامه‌ها و مواضع خود کم کاری نکنند. سید محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات یکی از وزرای مطبوعات‌دوستی است که بلافاصله بعد از معرفی به مجلس با روزنامه خورشید مصاحبه کرده است. او در این مصاحبه تاکید می‌کند که فضای کشور امنیتی است. او گفت: من تا حدی قبول دارم که فضای امنیتی در حال حاضر وجود دارد و افراد برای صحبت کردن راحت نیستند، اما مطمئنم که این وضعیت تغییر می‌کند و معتقدم از جمله تغییراتی که باید در کشور به‌وجود بیاید این است که بیشتر از امنیت، برای فرهنگ ارزش و اصالت قائل شویم. من قبول ندارم که احزاب حتما باید وابسته به قدرت باشند. او در خصوص رد صلاحیت‌ هاشمی‌رفسنجانی نیز تصریح کرد: شورای نگهبان در این انتخابات حضرت آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی را رد صلاحیت کرد که صلاحیتش از همه کاندیداهای محترم برای اداره کشور بالاتر بود. عامه مردم هم قبول دارند که آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی قابلیت‌شان بیشتر از تمام عزیزانی است که مورد تایید واقع شدند، ولی اینکه یک نهاد حکومتی به نام شورای نگهبان بیاید و نقش احزاب را ایفا کند کفایت نمی‌کند. احزاب باید بیایند افراد مختلف و سوابق مدیریتی آنها را پالایش کنند. او با بیان اینکه روحانی از تدابیر انقباضی در اداره امور کشور و جامعه استقبال نمی‌کند، گفت: دکتر روحانی معتقد است که باید فضا را باز بگذاریم و به گونه‌ای عمل کنیم که خود افراد چارچوب‌ها را رعایت کنند؛ یعنی فضای جامعه به گونه‌ای باشد که افراد احساس کنند که اگر چارچوب‌ها را رعایت نکنند، نیاز نیست قدرت حاکم و حاکمیت آنها را به حاشیه براند، بلکه افکار عمومی آنها را به حاشیه می‌راند.

کابینه کارآزموده

همچنین حسین دهقان گزینه پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دیروز در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، با اشاره به برنامه‌هایش اظهار داشت: یک نسخه از برنامه‌هایم را به دولت داده‌ام و البته هم اکنون نیز در حال رفع برخی نقاط و تکمیل آن هستیم. قرار است دولت تمام برنامه‌های وزرای پیشنهادی را مشترکا منتشر کند. علی‌اکبر ترکان، مشاور رییس‌جمهوری هم دیروز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولت گفت که کابینه دولت حسن روحانی از افراد کارآمد و کارآزموده تشکیل شده است. وزیران دولت یازدهم بر اساس اعتدال انتخاب شده‌اند و باید دید که نظر مجلس در خصوص این افراد چیست؟ روحانی برای انتخاب اعضای کابینه خود از افراد مختلف مشورت گرفت و در نهایت پس از بررسی و انجام کارهای کارشناسی، لیست افراد پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی و سایر افراد خود را مشخص کرد.