دنیای‌اقتصاد- عباس عراقچی این هفته هم همچنان به‌عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی مقابل خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد. عراقچی در نشست این هفته خود به موضوعاتی همچون دستاوردهای سفر پادشاه عمان به تهران، سفر جفری فلتمن دیپلمات آمریکایی، نامه نخست‌وزیر انگلیس به روحانی، انتصاب سخنگوی زن، گزارش احمد شهید و گزارش فصلی آژانس انرژی اتمی پرداخت و گفت: سخنگوی وزارت خارجه که یک خانم است تا هفته آینده معرفی می‌شود. به گزارش «ایسنا» سخنگوی دستگاه دیپلماسی در باره همزمانی سفر جفری فلتمن با سلطان قابوس به ایران گفت: در درجه اول باید بیان کنم که ما چیزی با عنوان سفر معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا به ایران نداریم و نداشتیم. وی ادامه داد: آقای فلتمن معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل است و تحت همین عنوان هم به ایران سفر داشته است و ما هیچ ارتباطی بین ماموریتی که ایشان در سفر به ایران انجام دادند به‌عنوان معاون دبیرکل با ملیت ایشان و سوابق دیپلماتیک ایشان قائل نیستیم. همزمانی این سفر با سفر سلطان قابوس سلطان محترم عمان کاملا تصادفی بوده است و سفر هرکدام اینها با اهداف جداگانه‌ای طراحی شده است.

هشدار نسبت به هرگونه اقدام نظامی در سوریه

عراقچی تصریح کرد: سفر فلتمن در خصوص مسائل منطقه به ویژه موضوع سوریه بود. بحثی که وجود داشت صرفا بحث مسائل منطقه با محوریت سوریه بود که رایزنی‌های مختلفی صورت گرفت و چون ایشان از منطقه هم آمده بود دیدگاه‌های مختلفی را مطرح کردند و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران هم به ایشان منتقل شد، به خصوص در رابطه با شرایط این چند روز اخیر و احتمال حملات نظامی که به صراحت به ایشان گفته شد که هرگونه استفاده از ابزارهای نظامی تبعات سنگین خود را برای نه‌تنها سوریه، بلکه برای کل منطقه خواهد داشت و به هر حال دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران نیز تشریح شد.وی در ادامه درباره تلاش برخی کشورها برای مداخله نظامی در سوریه گفت: به بهانه اینکه حملات شیمیایی توسط دولت در این کشور صورت گرفته است در روزهای اخیر فضاسازی گسترده‌ای مبنی بر حمله نظامی به سوریه صورت دادند که در این باره چند نکته قابل توجه است. استفاده از سلاح‌های شیمیایی در هر شرایطی توسط هر طرفی محکوم است و ایران به عنوان یکی از قربانیان سلاح‌های شیمیایی قاطعانه آن را محکوم می‌کند. این مساله در اعتقادات ما جا دارد که از نظر ما تمامی سلاح‌های کشتار جمعی خلاف اسلام، اخلاق و انسانیت است و هم اینکه ما به عنوان قربانی این سلاح‌ها همواره آن را محکوم کردیم. نفس استفاده از این سلاح‌ها در هر شرایطی و با هر هدفی محکوم است، اما دلایل و اسنادی وجود دارد که آنچه در سوریه اتفاق افتاده توسط گروه‌های تروریستی بوده است. عراقچی ادامه داد: ما به شدت نسبت به هرگونه استفاده از حملات نظامی و هرگونه اقدام نظامی در سوریه هشدار می‌دهیم. مسلما تبعات خطرناکی برای منطقه و عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت و این تبعات و عواقب به سوریه محدود نخواهند ماند و کل منطقه را درگیر می‌کند.سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات احمد شهید مبنی بر نوشتن دو نامه به حسن روحانی برای سفر به ایران گفت: آقای احمد شهید دو نامه به آقای روحانی نوشته است. نامه‌ها به دفتر آقای روحانی ارسال شده است درباره درخواست ایشان برای سفر به ایران باید این واقعیت را عرض کنم که ما متاسفانه جناب آقای شهید را گزارشگر منصفی نمی‌دانیم. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره مطالب منتشر شده در نشریه فارین پالیسی در مورد حمایت‌های آمریکا از صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران نیز گفت: اسنادی که درباره کمک آمریکا به رژیم صهیونیستی منتشر شده برای ما خبر جدیدی نبود، ما از کمک‌های گسترد‌ه‌ای که آمریکا و کشورهای غربی دستور جنگ ایران به صدام انجام داده بودند اطلاع داشتیم و مدارک زیادی در این باره وجود دارد؛ از جمله در مورد بحث حملات شیمیایی مدارک زیادی وجود دارد و حتی بعضی از شرکت‌های آمریکایی به این دلیل به دادگاه کشیده شدند و با پیگیری‌هایی که انجام شد محکوم شدند.

سخنگو و سفیر زن در وزارت خارجه

عراقچی در خصوص تمایل برای انتصاب سخنگوی زن گفت: در وزارت امور خارجه همکاران خانم در سطوح بالای مدیریتی و کارشناسی داریم حتما حضور خانم‌ها در عرصه سیاست خارجی می‌تواند تاثیرگذار و موفق باشد. هم‌اکنون سطوح مدیریتی از جمله مدیر کل حقوق بشر و مدیرکل دیپلماسی عمومی بر عهده دو نفر از همکاران خانم ما است که از تجربیات خوبی برخوردار هستند و در سطوح کارشناسی هم در ادارات مختلف در داخل کشور از حضور خانم‌ها بهره‌مند هستیم. آقای ظریف علاقه‌مند بود که در دو سمت برای اولین بار از حضور خانم‌ها استفاده کند که سمت‌های سخنگویی و سفارت است.وی در پاسخ به این پرسش که نخست‌وزیر انگلیس در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار برقراری مجدد روابط شده است، گفت: نامه نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر تبریک به رییس‌جمهور و اظهار تمایل برای برقراری مجدد روابط رسیده است. این مسائل احتیاج به زمان و نیاز به مذاکرات کارشناسی دارد. باید مشخص شود که رویکردها و رفتارها تغییر پیدا کرده است.عراقچی در خصوص گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران که به زودی منتشر می‌شود، گفت: فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی صورت می‌گیرد و ما هیچ‌گاه فراتر از مقررات بین‌المللی که به آن متعهد هستیم که شامل ان‌پی‌تی و موافقت‌های پادمان آژانس است، نرفته‌ایم و قصد هم نداریم آنچه در برنامه ما انجام می‌شود چه از نظر ایجاد تاسیسات جدید یا نصب دستگاه‌های جدید یا تولید و تبدیل مواد همه در چارچوب نیازهای ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است.