دنیای‌اقتصاد- یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آخرین گزارش خود را درباره فعالیت‌ها و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در ماه اوت (شهریور) اواخر هفته جاری برای بررسی در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار می‌دهد. به گزارش «ایسنا»، آخرین گزارش آمانو درباره ایران در حالی منتشر می‌شود که علی‌اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوره ماموریتش در این نهاد بین‌المللی پایان یافته است و در نشست فصلی شورای حکام در ماه سپتامبر حضور نخواهد داشت. در عین حال سلطانیه در زمان انتشار غیررسمی گزارش آژانس درباره ایران همچنان در وین به سر می‌برد. رضا نجفی مدیرکل خلع سلاح وزارت خارجه به‌عنوان جانشین علی‌اصغر سلطانیه در نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نزد دیگر سازمان‌های بین‌المللی در وین معرفی شده است. همچنین گزارش آژانس در حالی منتشر می‌شود که فریدون عباسی رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان جای خود را به علی‌اکبر صالحی داده است.

فریدون عباسی هفته گذشته در آخرین روز کاری خود با اشاره به فعالیت‌ها و دستاوردهای هسته‌ای کشور اظهار کرد: تعداد سانتریفیوژ‌ها و آمار دقیق آن توسط بازرسان آژانس در گزارش‌های این نهاد بین‌المللی ارائه می‌شود؛ اما من می‌توانم بگویم که موجودی ما در اول مردادماه بیش از ۱۷ هزار سانتریفیوژ نسل یک است که بیش از ۱۰ هزار تای آن در حال فعالیت و ۷ هزار تا آماده راه‌اندازی هستند.

وی درباره میزان غنی‌سازی زیر ۵ درصد و تا ۲۰ درصد گفت: نزدیک به ۹ هزار سانتریفیوژ در سایت نطنز غنی‌سازی کمتر از ۵ درصد را انجام می‌دهند و بیش از ۷۰۰ سانتریفیوژ همزمان در سایت نطنز و فردو غنی‌سازی ۲۰ درصد را انجام می‌دهند.

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: فرآیند تولید سوخت ۲۰ درصد و تبدیل آن به صفحه سوخت، در کشور بومی شده و اشکالات به مرور رفع شده است. گزارش آژانس در حالی منتشر می‌شود که پیش‌تر موسسه علوم و امنیت بین‌الملل آمریکا در ادعایی جدید و مبتنی بر تصاویر ماهواره‌ای از طی شدن آخرین مراحل تغییرات در سایت پارچین و آسفالت شدن بخش‌های عظیمی از این سایت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازدید از آن را خواستار است، خبر داده بود. خبری که به‌زعم کارشناسان می‌تواند بر نحوه گزارش یوکیو آمانو تاثیرگذار باشد.