دنیای اقتصاد- نشست علنی مجلس دیروز پس از یک هفته تعطیلی، با حضور نمایندگان برگزار شد. این اولین نشست نمایندگان پس از اتمام رای اعتماد به وزرای دولت یازدهم بود. علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در این نشست که مقارن با آغاز هفته دولت برگزار شد، فرصت را غنیمت دانست و نکاتی به دولت جدید توصیه کرد. این توصیه‌ها در حالی مطرح شده که سه وزارتخانه دولت روحانی بدون وزیر است. با رای منفی نمایندگان به وزرای آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و ورزش و جوانان این وزارتخانه‌ها با سرپرست اداره می‌شوند. به همین دلیل انتظار می‌رود در هفته‌های آینده، روحانی سه گزینه جدید برای این وزارتخانه‌ها به مجلس معرفی کند. دیروز اما رییس مجلس در نطق پیش از دستور خود با اشاره به اینکه مجلس در این راه با رأی اعتماد به کابینه، مسیر را برای حل مشکلات کشور با استقرار دولت فراهم کرد؛ خطاب به دولت جدید، توجه جدی به موضوع شایسته‌سالاری را در همه امور مطرح کرد و یادآور شد: «کار ملک با تدبیر شایستگان راست گردد» و عزل و نصب‌ها بر چنین اصلی مستقر گردد. نماینده قم در مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه باید از همه نیروهای متدین و متعهد که حکمت امور دیوانی را فهم نموده‌اند، سوای تعلقات سیاسی بهره‌گیری شود، گفت: فراجناحی بودن درست به این معنا محل اعتنا خواهد بود.

لاریجانی، قانون‌گرایی را محل آزمون دولت دانست و تصریح کرد: براین اساس است که تمشیت امور کشور متوازن می‌گردد و مردم زندگی

قابل پیش‌بینی می‌یابند و عدالت‌گرایی رونق پیدا می‌کند. وی با بیان اینکه از همه ظرفیت‌های نظام در حل مشکلات مردم استفاده شود، توضیح داد: روحیه تعامل با همه بخش‌های نظام باید حاکم شود و با تحلیل واقع‌بینانه از شرایط و با نگاه علمی، به حل و فصل امور پرداخته شود و از شتابزدگی پرهیز گردد. رییس قوه مقننه ابراز امیدواری کرد: دولت جدید در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و رهنمودهای رهبر معظم با تعادل در مواضع، خدمت به مردم عزیز را یگانه گمشده خود بداند که توفیق الهی در همین راه است. اظهارات لاریجانی در حالی مطرح شده که برخی نمایندگان فراکسیون اصولگرایان و جبهه پایداری در روزهای گذشته با تعیین خط قرمز‌هایی برای روحانی نسبت به معرفی سه وزیر باقیمانده هشدارهایی داده‌اند. این جریان‌سازی پس از آن رخ داد که احتمال معرفی سرپرستان وزارتخانه‌ها به‌عنوان وزیر در رسانه‌ها قوت گرفت. لاریجانی اما در بخش دیگری از نطق خود به شرایط کنونی منطقه اشاره کرد و گفت: در روزهای گذشته همه شواهد و قراین حکایت از آن دارد که کشورهای زورگو و یاغی مسیر تحولات در منطقه را به نفع اهداف سلطه‌طلبانه خود ارزیابی نکردند و به همین دلیل پروژه آشفته‌سازی منطقه را کلید زدند. نماینده قم ، ادامه داد: در این میان ژست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا که با تبلیغات فریب‌کارانه توأم گردیده، فضاحت‌آور است؛ مگر محاسبات آنان در جنگ افغانستان و عراق توفیقی را نشان می‌دهد که خیز جنگ در منطقه خاورمیانه برداشته‌اند.

اعلام نظر لاریجانی در مورد زمان حضور وزرای پیشنهادی باقیمانده در مجلس

اعضای شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت در جلسه دیروز خود، موضوع اصلاح قانون بودجه ۹۲ را مورد بررسی قرار دادند. عبدالوحید فیاضی عضو فراکسیون رهروان ولایت در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: در این جلسه مباحثی در خصوص وزرای پیشنهادی علوم، آموزش و ورزش و جوانان مطرح شد و پیشنهاد شد که این افراد به جلسه فراکسیون رهروان ولایت دعوت شوند اما آقای لاریجانی نظرشان این بود که تا زمانی که گزینه‌های پیشنهادی رییس‌جمهور برای این سه وزارتخانه قطعی نشده، دعوت از این افراد درست نیست. وی همچنین گفت که بررسی مسائل خاورمیانه و تحولات اخیر در سوریه از دیگر مباحث جلسه شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت بوده است.

شجاعی، نماینده ساری از قرار اعضای این فراکسیون برای بررسی صلاحیت سه وزیر باقیمانده کابینه در جلسات آینده خبر داد .جلسه فراکسیون رهروان ولایت در حالی برگزار شد که عبدالله تمیمی نماینده مردم شادگان در مجلس در گفت‌وگو با «فارس»، ‌خبر بروز اختلاف در فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس را تایید کرد و در ادامه گفت: این اختلاف قبل از رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آغاز شده است، اما خیلی جدی نیست.

ر حالی که این روزها معرفی وزیر برای وزارتخانه‌های خالی از وزیر و بررسی صلاحیت آنان بحث داغ محافل و گروه‌های داخلی مجلس است، حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، به برخی گزارش‌ها مبنی بر احتمال معرفی ۳ وزیر پیشنهادی باقیمانده دولت به مجلس اشاره کرد و گفت: برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که احتمالا دولت سه وزیر باقیمانده کابینه را در اوایل یا نیمه مهر ماه و پس از تعطیلات تابستانی نمایندگان به مجلس معرفی خواهد کرد. وی در همین زمینه ادامه داد: البته این موضوع در حد صحبت است و هنوز قطعی نشده است، البته این احتمال نیز وجود دارد که ۳ وزیر باقیمانده کابینه دولت، در این هفته به مجلس معرفی شوند.