دنیای اقتصاد- معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران پیرامون تحولات خاورمیانه در راس هیاتی به تهران سفر می‌کند. جفری فلتمن، معاون آمریکایی بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل قرار است در جریان دیدارش با مقامات ایران در خصوص تحولات سوریه، مصر و لبنان رایزنی کند. معاون دبیرکل سازمان ملل قرار است با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار کند. فلتمن عالی‌ترین شخصیت آمریکایی است که بعد از پیروزی انقلاب و البته به عنوان معاون دبیرکل سازمان ملل در راس یک هیات دیپلماتیک به ایران سفر می‌کند. فلتمن سال گذشته نیز به عنوان عضو هیات همراه بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل برای شرکت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد به تهران آمد و همراه با بان‌کی‌مون دیداری نیز با رهبر معظم انقلاب داشت. گفته می‌شود مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل نیز او را در این سفر همراهی می‌کند.

فلتمن اخیرا سفری دوره‌ای به خاورمیانه داشت و با حضور در مصر و قطر و برخی دیگر از کشورهای منطقه به عنوان معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل با مقامات کشورها رایزنی کرد.

گفته می‌شود دستور کار سفر فلتمن به تهران رایزنی در خصوص تحولات سوریه به خصوص اقدام اخیر تروریست‌ها در استفاده از سلاح شیمیایی است. تحولات لبنان و مصر نیز از دیگر موضوعاتی است که معاون بان‌کی‌مون در خصوص آن رایزنی خواهد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر معاون دبیرکل سازمان ملل به ایران در رابطه با مسائل منطقه‌ای، موضوع سوریه، مصر، لبنان، فلسطین و مسائل خاورمیانه است.

سیدعباس عراقچی درباره سفر جفری فلتمن، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل به ایران گفت: از نظر ما فلتمن، معاون دبیرکل سازمان ملل است، نه یک دیپلمات آمریکایی.

عبور از خط قرمز سوریه پیامد شدید برای آمریکا دارد

اما در هفته گذشته تحولات سوریه به سمتی رفت که آمریکا را برآن داشت تا در اظهارنظری از زبان وزیر دفاعش صحبت از مداخله نظامی به میان آورد. اظهارنظری که واکنش مقامات نظامی ایران را در پی داشت. در همین خصوص معاون ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به اظهارات اخیر مقامات آمریکا درباره سوریه تاکید کرد: آمریکا وارد خط قرمز سوریه نشود. به گزارش «ایسنا»، سردار جزایری در واکنش به برخی اظهارنظرهای مقامات غربی مبنی‌بر استفاده از گزینه دخالت نظامی در سوریه اظهار کرد: جنگ تروریستی موجود در سوریه محصول طراحی و برنامه‌ریزی آمریکا و ارتجاع منطقه علیه مقاومت است و با وجود جبهه وسیع دشمن، دولت و ملت سوریه ضمن مقاومت و مقابله با این تهاجم گسترده، پیروزی‌های خوبی نیز به‌دست آورده‌اند. وی افزود: هم‌اکنون دولت و مردم سوریه در جنگ تحمیلی تروریستی استکبار و ارتجاع، دست برتر را دارند و پروپاگاندای رسانه‌ای غربی‌ها، ناشی از موفقیت‌های سوریه علیه دشمنانش است. وی تاکید کرد: آمریکا محدوده خط قرمز جبهه سوریه را می‌داند و هر گونه عبور از خط قرمز سوریه پیامدهای شدید برای کاخ سفید در پی خواهد داشت. در همین ارتباط سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه در بازدید از منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز در جمع رزمندگان ستاد نیروی دریایی سپاه گفت: روند تحولات منطقه‌ای و جهانی ضرورت هوشمندی و ارتقای سطح آمادگی دفاعی را دو صد چندان کرده است. جعفری خاطرنشان کرد: تحولات منطقه در هیبت تهدید خود را نمایان کرده است و در برابر آن آگاهی، هوشمندی و هوشیاری لازم است. وی افزود: در حوادث خونین منطقه نقش رژیم صهیونیستی روز به روز نمایان‌تر می‌شود، ولی نتیجه نهایی این حوادث قطعا به نفع این رژیم نخواهد بود.

جعفری افزود: ما به وضوح نشانه‌هایی را می‌بینیم که دشمن پس از چند دهه که از عمر پرخیر و برکت انقلاب اسلامی می‌گذرد هنوز به این درک نرسیده است که با ملت ایران با زبان زور و تهدید نمی‌توان سخن گفت. جعفری گفت: سپاه به عنوان مجموعه‌ای که بخش قابل‌توجهی از رسالت دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن را بر عهده دارد، قطعا تحرکات تهدید آمیز را با چشمان تیزبین‌تری رصد و دنبال خواهد کرد.همچنین سردار عبدالله عراقی، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه در حاشیه همایش بصیرتی فرماندهان و مسوولان نیروی زمینی سپاه اظهار کرد: اگر تهدیدی باشد نیروهای مسلح مقتدر کشور پاسخگو خواهند بود و نیروی‌زمینی سپاه برای مقابله با هر تهدیدی از آمادگی بسیار کامل برخوردار است.