دنیای اقتصاد- مشاور مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس انتخاب حسن روحانی را فرصتی برای قدرت‌های جهانی دانست تا به یک توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌‌ای دست یابند. علی‌اکبر ولایتی همچنین محمد جواد ظریف را یک دیپلمات کهنه کار و مذاکره‌کننده بسیار خوب دانست و گفت که ظریف تجربه کارآمدی در دیپلماسی دارد. آسوشیتدپرس معتقد است: اظهارات ولایتی این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند که ظریف مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران خواهد بود. ولایتی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس مطرح کرد

روحانی فرصتی برای قدرت‌های جهانی است

باید زبان متفاوتی از روش‌های شعاری و جنجالی احمدی‌نژاد به کار بست

آسوشیتدپرس معتقد است: اظهارات ولایتی این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جدید و نماینده دائم سابق ایران در سازمان ملل، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران خواهد بود.

دنیای اقتصاد-مشاور ارشد مقام معظم رهبری انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور را آزمایشی برای حسن نیت کشورهای غربی دانست و گفت که روحانی فرصتی برای قدرت‌های جهانی است تا به یک توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش دست یابند. به گزارش «ایسنا» علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که برای رسیدن به توافق اکنون توپ در زمین غرب است، اما اطمینان خاطر دارد که ایران «زبان متفاوتی» از روش‌های شعاری و جنجالی محمود احمدی‌نژاد، سلف روحانی به کار خواهد بست.

انتخاب روحانی امیدها برای توافق با غرب درباره نیت‌های هسته‌ای ایران را زنده کرده است. روحانی، که در انتخابات ۲۴ خرداد ریاست‌جمهوری با رای قاطع به پیروزی رسید، عهد کرده است که «سیاست اعتدال» و کاهش تنش با جهان خارج را دنبال خواهد کرد. وی روز شنبه بر این نکته پای فشرد که رای ملت ایران، تغییر در روش‌ها و تاکتیک‌ها بود نه در اصول.

ولایتی اشاره کرد که رهبری کشور پیشرفت بالقوه در مذاکرات دوجانبه با کشورهای غربی _ از جمله آمریکا _ را دور از انتظار نمی‌بیند، ایده‌ای که ایشان در گذشته نسبت به آن سرد برخورد می‌کرد. در عین حال، وی یادآور شد که غرب باید بداند که تصمیم‌گیر نهایی در موضوع هسته‌ای رهبر عالی ایران است نه روحانی؛ بنابراین، دولت روحانی از نظر استراتژیک همان راه دولت گذشته را خواهد رفت، اما از نظر فنی و تاکتیکی روش متفاوتی را در پی خواهد گرفت. ولایتی، گفت: به نظر من، تکرار همان لحنی که داشته‌ایم مفید نیست. ما باید با زبان متفاوتی سخن بگوییم. همان اهداف اما با زبانی متفاوت. وی تاکید کرد که اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران باید «بسیار فعال» باشند و نه تنها در قالب ۱+۵ با شش کشور مذاکره کنند بلکه مستقیم یا غیرمستقیم با تک تک این کشورها به گفت‌وگو بپردازند. او گفت حل چنین موضوع پیچیده‌ای نیاز به عقلانیت بیشتر دارد. ولایتی احتمال گفت‌و‌گوهای دوجانبه را رد نکرد و با بیان اینکه این موضوع بستگی به رفتار آمریکا خواهد داشت، گفت: اگر رفتار و عملکرد آمریکا همان باشد که در گذشته بوده است، فکر نمی‌کنم مذاکره‌ای صورت گیرد. آنها (آمریکایی‌ها) باید از موضع خود پایین بیایند. آنها هنوز فکر می‌کنند که یک ابرقدرت هستند. ولایتی در مورد تعلیق غنی‌سازی اظهار کرد: ایران دوباره برنامه غنی‌سازی خود را تعلیق نخواهد کرد، چون تجربه تلخی از تعلیق غنی‌سازی به عنوان یک اقدام اعتمادساز در سال ۲۰۰۳ دارد. او گفت: ما هرگونه غنی‌سازی را برای دو سال متوقف کردیم. نتیجه چه شد؟ هیچی. هر روز آنها (اروپایی‌ها) ادعایی به ادعاهای گذشته خود افزودند. چرا ما باید این تجربه را تکرار کنیم؟ ولایتی در بخشی از گفت‌وگوی خود در مورد انتخاب محمد جواد ظریف گفت: ظریف یک دیپلمات کهنه کار و مذاکره‌کننده بسیار خوبی است. او تجربه بسیار خوب و کارآمدی در دیپلماسی دارد. با حضور دکتر ظریف در راس دستگاه سیاست خارجی ایران، ما امیدواریم نهایتا بتوانیم به راه حلی نه تنها در موضوع هسته‌ای بلکه در دیگر مسائل منطقه‌ای نیز دست یابیم.

در همین خصوص سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال انتقال پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت ملی به وزارت امور خارجه اظهار کرد: اگر وزارت امور خارجه متصدی پرونده هسته‌ای ایران باشد این وزارتخانه از قابلیت‌های لازم برخوردار است و می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد. عراقچی ادامه داد که فرقی نمی‌کند؛ چه پرونده کماکان در شورای امنیت ملی باشد یا به وزارت امور خارجه سپرده شود. به هرحال یک سری اصول و مبانی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که تغییرناپذیر است، اما می‌باید رویکردها و شیوه‌های جدیدی در موضوع هسته‌ای ایران به کار گرفته شود و نیل به تفاهم از مسیرهای جدیدتری انجام شود. ولایتی در ادامه گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: تحریم‌ها نخواهد توانست ایران را وادار به

عقب‌نشینی کند، چون ایران بیش از سه دهه است که با تحریم‌های غرب خو گرفته است. وی گفت: شما نمی‌توانید تحریم‌های موثر علیه کشوری همچون ایران که ۱۵ همسایه دارد، اعمال کنید. وانگهی، ما توانسته‌ایم راه‌هایی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها بیابیم. در ادامه و در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای «ایسنا» به نقل از منابع مطلع گفته است که حسین موسویان رییس سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به تهران می‌آید. به نظر می‌رسد که با نشستن روحانی در مسند ریاست‌جمهوری ظاهرا موسویان تصمیم به بازگشت گرفته است. موسویان در سال های۸۵ -۸۲ معاون سیاست خارجی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود. وی در سال ۱۳۸۶، به اتهام ارتباط با بیگانگان و جاسوسی بازداشت شد و پس از چند روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد گردید. پس از آن در سال ۱۳۸۷ دادگاه انقلاب تهران موسویان را به اتهام «اخلال در امنیت ملی» مجرم شناخت و به محرومیت از مشاغل دولتی محکوم کرد. از آن تاریخ تاکنون موسویان به عنوان عضو هیات علمی دپارتمان علم و امنیت جهانی در دانشگاه پرینستون مشغول به کار بوده است.