آرش صفری- سومین حراج کریستی در آسیا با حضور تعداد زیادی از هنرمندان ایران روز نهم آبان‌ماه (۳۱اکتبر) در هتل مدرن جمیره در دبی برپا خواهد شد. در این حراجی که با حضور مجموعه‌داران هنری، گالری‌ها و علاقه‌مندان به هنر برگزار می‌شود علاوه بر ایران کشورهای لبنان، مصر، مراکش، فلسطین، تونس، آمریکا، امارات، ایتالیا، انگلستان و الجزایر ، سوریه، عراق و قطر حضور خواهند داشت. تاکنون دو حراج در خانه کریستی دبی برپا شده که هردو مربوط به سال گذشته است. به اعتقاد برخی منتقدان سومین حراج کریستی با استقبال بیشتر مجموعه‌داران آسیایی همراه خواهد بود و به نظر می‌رسد که ایرانیان در این حراج به فروش بهتری دست یابند که در این دوره حضور چشمگیر‌تری داشته‌اند. سال گذشته آثار هنرمندان ایرانی به فروش قابل توجهی در حراج کریستی دست یافتند و تابلوی «اسماالهی» محمداحصایی به عنوان گران‌ترین اثر ایران به قیمت ۱۱۰هزار دلار به فروش رسید.

در سومین حراج کریستی در آسیا، ۶۰ اثر از هنرمندان ایرانی به حراج گذاشته خواهد شد که جمعاً به مبلغ ۲‌میلیون دلار به فروش خواهد رفت.

در میان آثار ارائه شده هنر ایران، اثری از حسین زنده‌رودی از یک مجموعه‌دار فرانسوی ارائه شده که قیمت ۱۴۰ تا ۱۸۰‌هزار دلار برای آن تخمین زده شده است و بالاترین قیمت را در میان آثار هنرمندان ایرانی به خود اختصاص داده است. از این هنرمند چهار اثر به حراج گذاشته خواهد شد که دومین اثر او نیز با قیمت پایه ۸۰ تا ۱۰۰‌هزار دلار حراج خواهد شد.

در این حراجی گران‌ترین اثر متعلق به «احمد مصطفی» مصری با قیمت ۲۰۰تا ۲۵۰هزار دلار است. دومین اثر گران‌قیمت ایرانی در این حراجی متعلق به پرویز تناولی هنرمند مجسمه‌ساز است که دو اثر از مجموعه«شاعر» در حراجی دارد و قیمت پایه مجسمه برنزی «شاعر ایستاده» او به قیمت ۱۲۰ تا ۱۵۰‌هزار دلار تخمین زده شده است. اثری از صداقت جباری با عنوان «نامهای خدا» نیز با قیمت پایه ۴۰ تا ۵۰‌هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.

از مسعود عربشاهی نیز سه اثر به حراج گذاشته خواهد شد که بالاترین قیمت آثارش ۴۵ تا ۶۰‌هزار دلار تخمین زده شده و اثر دیگر او با قیمت ۳۰ تا ۳۵‌هزار دلار به فروش خواهد رسید. بهمن محصص نیز دو اثر در این حراجی دارد که بالاترین قیمت آثارش ۶۰ تا ۸۰‌هزار دلار قیمت‌گذاری شده است. ناصر اویسی هنرمند دیگری است که با ۴۰ تا ۶۰‌هزار دلار برای آثارش قیمت تعیین‌شده‌، فرهاد مشیری نیز قیمت ۶۰ تا ۸۰‌هزار دلاری بر اثرش تخمین خورده است.از شیرین نشاط هنرمند عکاس نیز ۵ اثر ارائه شده است که سه اثر او هر کدام به قیمت ۶۰ تا ۸۰‌هزار دلار تعیین شده است و برای دو اثر دیگر او نیز قیمت هر کدام ۴۰ تا ۶۰‌هزار دلار تعیین شده است.

«بیابان» اثر مارکو گریگوریان با قیمت ۲۵ تا ۳۵‌هزار دلار، «خاطرات انحطاط: سال‌های آتش و برف»‌ آیدین آغداشلو با قیمت ۲۰ تا ۳۰‌هزار دلار،آثار کوروش شیشه‌گران با قیمت ۲۵ تا ۳۵‌هزار دلار و ۱۸ تا ۲۵‌هزار دلار، دو اثر از آثار سهراب سپهری با قیمت ۳۵ تا ۴۵‌هزار دلار و دیگری ۳۵ تا ۵۰‌هزار دلار،آثار حسین بهزاد با قیمت ۲۵ تا ۳۰‌هزار دلار،اثری از فرح اصولی با قیمت ۲۰ تا ۲۵‌هزار دلار، اثرمحمدعلی ترقی‌جاه ۱۲ تا ۱۸‌هزار دلار، اثرنصرت‌الله مسلمیان ۲۰ تا ۳۰‌هزار دلار، آثار عباس کیارستمی با عنوان «باد وباران» به قیمت ۱۸ تا ۲۵‌هزار دلار و «برف» به قیمت ۲۵ تا ۳۵‌هزار دلار، اثر صادق تبریزی ۳۰ تا ۵۰‌هزار دلار، اثر غلامحسین نامی ۱۸ تا ۲۵‌هزار دلار، محسن وزیری‌مقدم ۱۲تا ۱۵‌هزار دلار، اثر سیراک ملکونیان ۱۸ تا ۲۵هزار دلار، اثر حسین کاظمی ۲۵ تا ۳۵‌هزار دلار،اثر ابوالقاسم سعیدی ۳۰ تا ۴۰‌هزار دلار،اثر علیرضا اسپهبد ۲۰ تا ۳۰‌هزار دلار، اثر بیژن رفعتی ۶ تا ۸‌هزار دلار،اثر فریده لاشایی ۱۰ تا ۱۲‌هزار دلار،اثر افشین پیرهاشمی ۱۲ تا ۱۸‌هزار دلار،اثر رضا درخشانی ۱۵ تا ۲۰‌هزار دلار، اثر ناصر عصار ۱۰ تا ۱۵‌هزار دلار،اثر گلنار فتحی ۲۰ تا ۳۰‌هزار دلار، اثر یعقوب امدادیان ۲۵ تا ۳۰‌هزار دلار،اثر فرامرز پیلارام ۲۰ تا ۳۰‌هزار دلار،اثر بهمن جلالی ۷ تا ۱۰‌هزار دلار،اثر شادی قدیریان ۶ تا ۱۰‌هزار دلار،و اثر میترا تبریزیان ۸ تا ۱۲‌هزار دلار تخمین زده شده است. به اعتقاد منتقدان و مجموعه‌داران هنری ایران،توجه جهانیان به هنر ایرانی جلب شده است و در این دوره فروش قابل‌توجهی را برای آثار هنرمندان ایرانی پیش‌بینی می‌کنند.