احساس خطر اروپا از سیاست ارزی چین

دنیای اقتصاد - در حالی که بحث بر سر ارزش پول در ایران نه یک مساله اقتصادی بلکه مساله‌ای حیثیتی محسوب می‌شود، چینی‌ها با کم‌ارزش کردن مداوم پول خود در حال تبدیل به ابرقدرت اقتصادی هستند. این سیاست چین که تاکنون موجب برآشفتگی آمریکایی‌ها بوده، هم‌اکنون اروپایی‌ها را نیز به شدت عصبانی کرده است. دنیای اقتصاد - وزرای دارایی اتحادیه اروپا در حال تهیه پیش‌نویس طرحی هستند که از چین می‌خواهد اصلاحات بازار ارز خود را آغاز کند. این بیانیه به این نکته اشاره می‌کند که ارزش یوآن در برابر یورو بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی آن است.

وزرای اتحادیه اروپا که در لوگزامبورگ اجتماع کرده‌اند در حال بررسی موانع پیش روی تجارت و همچنین عوامل کاهش صادرات اتحادیه اروپا هستند. به عقیده آنها کاهش مصنوعی ارزش یوآن در برابر یورو از عمده دلایل ضعف توان صادراتی اتحادیه اروپا به چین است. وزرای اقتصاد اتحادیه اروپا در بیانیه خود اعلام کردند که اقتصادهای نوظهور از جمله چین نیازمند ایجاد اصلاحات پایه‌ای در بازار ارز خود هستند. این بیانیه می‌افزاید: «در اقتصادهای نوظهور با رشد سریع و حجم بالای مازاد تجاری روبه‌رو هستیم. در حالی که در مورد شرکای تجاری آنها چنین چیزی وجود ندارد و اصلاح نرخ ارز و آزادسازی آن برای ایجاد تطابق در این زمینه لازم است. اکنون اتحادیه اروپا از کاهش صادرات خود به چین احساس خطر کرده است.»

این نشست به منظور یکسان‌سازی نظرات اعضای اتحادیه اروپا پیش از نشست گروه هفت در ۱۹ اکتبر است. به گفته تحلیلگران پیش‌بینی می‌شود، گروه هفت در نشست خود خواستار اعمال فشار بیشتر به چین برای آزادسازی نرخ ارز خود شوند. اتحادیه اروپا در حالی خواستار آزادسازی و افزایش نرخ برابری یوآن در برابر یورو شده است که ایالات متحده دو سال است این موضوع را پیگیری می‌کند و تاکنون به نتیجه چندانی دست پیدا نکرده است. از ماه جولای ۲۰۰۵ که ایالات متحده فشار به چین را آغاز کرد، تاکنون فقط ۱۰درصد به ارزش یوآن در برابر د لار افزوده شده است. در حالی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا عقیده دارند، نرخ برابری یوآن در برابر دلار دست‌کم باید ۴۰درصد افزایش پیدا کند.

در مقابل این فشار پکن تاکنون مقاومت کرده و آن را بخشی از سیاست‌های اقتصادی خود دانسته است. در جدیدترین اظهارنظرها ژائوژیائوچانگ رییس بانک مرکزی خلق چین ماه گذشته اعلام کرد: چین در حال بررسی راه‌های افزایش نرخ برابری یوآن در مقابل ارزهای عمده است؛ اما هنوز نمی‌توان زمان دقیقی را برای آن تعیین کرد.

در همین حال دیروز، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که ژان کلود تریشه رییس بانک مرکزی اروپا و ژان کلود یانک از اعضای کمیسیون اروپا در آینده به چین سفر خواهند کرد.

بنابراین گزارش، سفر این گروه به پکن به منظور گفت‌وگو با مقامات اقتصادی چین درخصوص روند و چگونگی آزادسازی نرخ ارز و یا دست‌کم افزایش بیشتر نرخ برابری یوآن خواهد بود.

این اولین سفر یک هیات اقتصادی از اتحادیه اروپا به پکن به این منظور خواهد بود. این در حالی است که تیم اقتصادی جورج بوش تاکنون سه دور مذاکره را تحت عنوان گفت‌وگوهای استراتژیک اقتصادی با مقامات چینی انجام داده‌اند. محور اصلی تمام این گفت‌وگوها آزادسازی بازار ارز در چین بوده است.