گیتس در برابر چنی مقاومت می‌کند

یک روزنامه انگلیسی گزارش داد: رابرت گیتس، وزیر‌دفاع آمریکا در برابر تلاش دیگران برای حمله نظامی واشنگتن علیه ایران مقاومت می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه دیلی تلگراف، مقام‌های پنتاگون و وزارت امور خارجه می‌گویند گیتس خود را به عنوان حریف اصلی دیک چنی، معاون رییس‌جمهوری آمریکا در تلاش برای جلوگیری از جنگ علیه ایران مطرح کرده است.

افرادی که با مسائل داخلی در دولت بوش آشنا هستند می‌گویند گیتس با کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا در مخالفت با حملات هوایی علیه ایران همراه شده است. منابع پنتاگون می‌گویند گیتس با ترغیب افسران ارشد ارتش برای صحبت درباره کمبود نیروهای آمریکایی و دشواری شرکت در جنگ دیگر، مبارزه نرمی را برای بی‌اثر کردن اردوی چنی آغاز کرده است. بروس ریدل، افسر سابق سازمان سیا در خاورمیانه گفت: مردان چنی می‌دانند می‌توانند کاندولیزا را شکست بدهند و در شش سال گذشته این کار را کرده‌اند، اما گیتس فرد متفاوتی است. وی چیزی به رییس‌جمهوری بدهکار نیست. وی از افسرانش می‌خواهد کاملا روراست باشند و می‌داند که چه می‌کند.

مقام‌های آمریکا می‌گویند راهبرد گیتس هنگامی موثر افتاد که آدمیرال ویلیام فالون، رییس فرماندهی مرکزی آمریکا که مسوول طراحی جنگ علیه ایران است ماه گذشته گفت: کوبیدن بر طبل جنگ مفید نیست.

ژنرال جورج کیسی، رییس جدید ستاد ارتش آمریکا نیز اظهارات مشابهی را بیان کرد. بنا بر این گزارش، گیتس با مایک مک‌کانل، مدیر اطلاعات ملی و مایکل هیدن، رییس سازمان سیا اتحادی تشکیل داده تا اطمینان یابد دفتر چنی در ارائه اطلاعات و طراحی جنگ علیه ایران نزد بوش پیشی نمی‌گیرد.