مخالفت کاندیداهای دموکرات با تروریست‌ خواندن سپاه

باراک اوباما در انتقاد از رای مثبت هیلاری کلینتون به قانونی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را تروریست لقب می‌دهد، به سایر دموکرات‌ها پیوسته و گفت که این اقدام می‌تواند زمینه را برای جنگ با ایران آماده کند. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: هیلاری کلینتون، کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ماه گذشته به لایحه‌ای که از وزارت خارجه آمریکا خواست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را جزو فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد، رای داد. این پیشنهاد که به منظور افزایش فشار اقتصادی ایران مطرح شد نگرانی گروهی از دموکرات‌ها را برانگیخت. آنها بر این عقیده‌اند که تروریست خواندن سپاه می‌تواند به عنوان اجازه کنگره آمریکا برای اقدام نظامی علیه ایران تعبیر شود.

به گزارش ایسنا، باراک اوباما، کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: این که سپاه جمهوری اسلامی ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهیم ایرادی ندارد، اما هنگامی که از ایران برای توجیه حضور نیروهای آمریکایی در عراق و ایجاد لفاظی‌هایی که ممکن است به اقدام نظامی علیه ایران منجر شود استفاده می‌کنید آن وقت است که مشکلات آغاز می‌شود.

وی گفت: سناتور کلینتون و سایر مقام‌ها تاکنون باید یاد گرفته باشند که وقتی یک چک سفید امضا (اختیار تام) به جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا داده می‌شود، وی بلافاصله آن را نقد می‌کند.

اوباما افزود: ما باید در زمینه هرگونه لفاظی یا منطقی که ممکن است موجب شود وی تصمیم‌گیری‌های فاجعه‌آمیز بیشتری در زمینه سیاست خارجی آمریکا داشته باشد، احتیاط به خرج دهیم.

کاتلین استند، سخنگوی مبارزات انتخاباتی کلینتون در پاسخ به این اظهارات گفت: متاسفیم که سناتور اوباما سیاست امید داشتن را رها کرده و به سیاست حمله روی آورده است. وی می‌داند که سناتور کلینتون یکی از اولین مقام‌هایی بود که در کنگره گفت: بوش باید در هرگونه اقدام نظامی علیه ایران اجازه کنگره را داشته باشد. کلینتون در عین حال یکی از حامیان اصلی لایحه جیم وب است که بودجه‌ای برای نیروهای آمریکایی در اقدام علیه ایران بدون اجازه کنگره اختصاص نمی‌دهد.

در مناظره‌ای که در روز رای گیری درباره این لایحه انجام گرفت جان ادواردز و مایک گراول، دو کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از کلینتون به خاطر دادن رای به لایحه سنای آمریکا انتقاد کردند، آنها گفتند که این اقدام به عنوان زمینه‌ای برای حمله به ایران تعبیر می‌شود.

ادوادرز گفت: من به هیچ وجه قصد ندارم به بوش این اجازه را بدهم که اولین گام را به سوی جنگ با ایران بردارد.

گراول با تحسین جو بیدن و کریستوفر داد، دو کاندیدای دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به این لایحه رای مخالف داده بودند خطاب به کلینتون گفت: متاسفم که به این لایحه رای دادی.