توافقنامه صدور شناسنامه فنی ساختمان دیروز توسط شهردار تهران، وزیر مسکن و رییس سازمان نظام مهندسی کشور امضا شد. روز گذشته، جلسه چهل‌وچهارم شورای اسلامی شهر تهران در صحن علنی تشکیل شد و آیین‌نامه صدور شناسنامه فنی ساختمان پس از گذشت دو سال و نیم از زمان تصویب آن، برای اجرا در شهر تهران به امضای قالیباف، سعیدی‌کیا و غرضی رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، موضوع محدوده عمل و نحوه اجرا و کنترل مقررات ملی ساختمان و همچنین مبحث دوم مقررات ملی ساختمان به منظور بالا بردن کیفیت ساخت‌وساز و روان‌سازی گردش کار صدور پروانه ساختمان به اجرا در خواهد آمد.

به این ترتیب به منظور اجرای مطلوب این آیین‌نامه در تهران، در مرحله اول ساختمان‌هایی به مساحت زیربنایی ناخالص بیشتر از ۳‌هزار متر، از دی ماه ۸۶ تا خرداد ۸۷ اجرایی خواهد شد و پس از آن طی ۶ مرحله در فواصل زمانی ۳‌ماهه به تدریج به میزان ۵۰۰‌متر کاهش خواهد یافت، به صورتی که تا پایان سال ۸۸ کلیه ساخت‌وسازهای تهران زیر پوشش اعمال فرآیند این توافقنامه قرار می‌گیرند.

همچنین پس از اعمال اصلاحات در آیین‌نامه و شیوه‌نامه ماده ۳۳ ، استفاده از شرکت‌های کنترل و بازرسی ساختمان و بیمه مسوولیت حرفه‌ای (بیمه کیفیت ساختمان) این توافقنامه نیز متناسب با تغییرات مذکور انطباق خواهد یافت.

بر این اساس صدور پایان کار توسط شهرداری، پس از اخذ شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صورت می‌گیرد و نیز باید گزارش‌ها به صورت مرحله‌ای توسط ناظر به شهرداری و سازمان نظام مهندسی ارائه شود.