موج دعوت از جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا و روسا، استادان و دانشجویان دانشگاه‌های این کشور همچنان ادامه دارد. رییس دانشگاه فردوسی مشهد اولین مقام دانشگاهی کشور بود که پس از سخنرانی احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا، از بوش برای سخنرانی در دانشگاه متبوع خود دعوت کرد.

دعوتی که از سوی سخنگوی کاخ سفید رد شد. با این حال اینک بار دیگر غلامعلی افروز، نماینده استادان نمونه کشوری از رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و روسای ۱۰ دانشگاه برتر آمریکا برای سخنرانی در دانشگاه تهران دعوت به عمل آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نماینده استادان نمونه کشوری دانشگاه را بستری برای حل بسیاری از معضلات و تعارضات اجتماعی و فکری کشور برشمرد و گفت: دانشگاهیان ایران باید در فرآیند جهانی شدن، جهانی را بسازند که تنها در انتظار یک فرمانده جهان‌شمول باشد. خبر دیگری نیز حاکی است، رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: هدف از دعوت رییس‌جمهوری آمریکا و رییس دانشگاه کلمبیا به ایران اثبات وجود آزادی بیان به آنها بود.

علیرضا عاشوری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: با دعوت از رییس‌جمهوری آمریکا و نیز رییس دانشگاه کلمبیا می‌خواستیم در عمل مهمان نوازی و فرهنگ غنی خود را به آنها نیز نشان دهیم.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه ما همچنان منتظر جواب رییس دانشگاه کلمبیا هستیم، تصریح کرد: دانشگاه محل گفت‌وگو است و به تبع آن باید مسائلی هم چون آزادی، هولوکاست در این جا حل‌و فصل شود.

در همین حال اسفندیار رحیم مشایی معاون ‌رییس‌جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طی نامه‌ای به دفتر نمایندگی ایران در نیویورک از استادان و دانشجویان دانشگاه کلمبیای آمریکا برای دیدار از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری ایران دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در پی سفر ریاست جمهوری کشورمان به نیویورک و سخنرانی تاریخی احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا که با استقبال استادان و دانشجویان این دانشگاه و اشتیاق آنان برای آشنایی بیشتر با ایران رو‌به‌رو شد دعوت از استادان و دانشجویان دانشگاه یاد شده در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت.

وی اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برای میزبانی استادان و دانشجویان دانشگاه کلمبیا آمادگی کامل دارد و برنامه‌ریزی‌های لازم برای حضور آنان در ایران و برگزاری تور گردشگری و دیدار از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی کشورمان صورت گرفته است. معاون رییس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت دیدار فرهیختگان و دانشگاهیان سایر کشورها از ایران گفت: حضور هر چه بیش‌تر اقشار فرهنگی و روشنفکر کشورهای دیگر به ویژه جوامع غربی در ایران ضمن روشنگری آنان و ارائه تصویر واقعی جامعه و حکومت ما به گروه‌های مرجع آن جوامع، تبلیغات مسموم و مخدوش رسانه‌های غرب از ایران را نیز خنثی می‌کند.

مشایی افزود: سازمان هم اکنون برای میزبانی دانشگاهیان و اقشار فرهیخته کشورهای مختلف برای دیدار از ایران آمادگی کامل دارد و امیدواریم حضور آنان در کشورمان منشا تعامل و گفت‌وگوهای فرهنگی سازنده باشد.