نگاه سوم- نشست خبری نخستین جشنواره فیلم مستند ایران: «سینما حقیقت» صبح روز گذشته با حضور محمد آفریده مدیر جشنواره، شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی برگزار شد. در ابتدای این نشست صفاجو با اشاره به این که ایده برپایی این جشنواره از سال ۱۳۸۰ همزمان با حضور آفریده در مجموعه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی شکل گرفت، افزود: در طی این سال‌ها سینمای مستند از لحاظ کمی و کیفی به درجه‌ای رسید که برگزاری این جشنواره‌ای ضرورت پیدا کرد.

صفاجو ادامه داد: در مجموع ۱۶۹ مستند بلند و کوتاه از ۳۸ کشور جهان در این جشنواره به نمایش درمی‌آید که کشورهای آمریکا و فرانسه با ۱۱ فیلم در صدر قرار دارند.

مدیر روابط عمومی مرکز گسترش با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره گفت: نخستین جشنواره فیلم مستند ایران در بخش‌های «چشم‌انداز سینمای سوریه»، «شمال و جنوب»، «شرق و هویت»، «دو همسایه» (افغانستان و عراق)، «زیبایی و درد» (آفریقا)، «نمایش ویژه»، «مولوی» (به مناسبت سال مولانا)، «یاد بود برگمان» و نمایش برگزیده‌های جشنواره‌های ایدفا و هات داکز برگزار می‌شود، همچنین بازار فیلم و کارگاه‌های آموزشی در مجموعه فرهنگی صبا برگزار خواهد شد.

وی در خصوص کارگاه‌های آموزشی توضیح داد: کارگاه‌های «مستند گزارشی» با حضور پیروز کلانتری و سیف‌ا... صمدیان، «مستند داستانی» با حضور محمد تهامی‌نژاد و ابراهیم مختاری، «مستند انیمیشن» با حضور محمد مقدم، محمدعلی صفورا و رخساره قائم‌مقامی و «فیلمنامه در سینمای مستند» با حضور رخشان بنی‌اعتماد و شادمهر راستین برگزار خواهد شد.

در ادامه جلسه محمد آفریده مدیر جشنواره فیلم مستند ایران گفت: سال ۱۳۸۰ بود که من حدود ۲۰ جلسه با دوستان فعال در این عرصه داشتم و مباحثی در آن جلسات مطرح شد که یکی از آنها برگزاری یک جشنواره مستقل مستند بود تا سینمای مستند به عنوان یک حقیقت در جامعه مطرح و به رسمیت شناخته شود. در همین راستا چشم‌اندازهای سینمای مستند کشورهای مختلفی را برگزار کردیم. بیش از ۱۰۰ فیلم مستند در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و ۲۰ فیلم بلند تولید شد.

آفریده از طراحی «صندوق حمایت از فیلم‌های مستند» خبر داد و گفت: طراحی مقدماتی این صندوق انجام شده و امیدواریم بتوانیم با این صندوق حمایتی تاثیرگذار باشیم.

محمد آفریده با اشاره به حضور فیلم‌های مطرح سینمای مستند جهان در جشنواره گفت: حضور آثار مطرح سینمای مستند جهان کمک می‌کند که مستندسازان ما در مواجه با سینمای مستند جهان قرار بگیرند که این باعث پویایی و نشاط می‌شود. در واقع کلاس درسی است که دوستان فیلمساز در کنار هم می‌توانند به داشته‌هایشان بیافزایند. آفریده همچنین از اکران مستند «سیکو» به کارگردانی مایکل مور پس از جشنواره در سینماهای کشور خبر داد.

نخستین جشنواره فیلم مستند ایران: «سینما حقیقت» از ۲۳ تا ۲۷ مهرماه در هر سه سالن سینما فلسطین و سینما قیام برگزار می‌شود.