تالار اصلی با نمایش بیضایی گشایش می‌یابد

در این بازدید مهرداد رایانی، مدیر تئاتر شهر و حسینی پیمانکار پروژه به توضیحاتی درباره روند بازسازی و برنامه‌های آینده تئاتر شهر پرداختند. عکس: ایسنا

فاز اول بازسازی شامل تعمیر تالار اصلی و تالار چهارسو در حال انجام است و مهرداد رایانی ابراز امیدواری کرد این فاز تا هفته اول بعد از ماه مبارک رمضان به بهره‌برداری می‌رسد. تالار اصلی تغییرات چندانی نکرده است و عمده تغییرات مربوط به سقف، کانال‌های هواسازی و ترمیم صندلی‌ها است.

رایانی در مورد زیان بهره‌برداری فاز دوم بازسازی گفت: این فاز که شامل بهره‌برداری از تالارهای قشقایی،‌ سایه و کارگاه نمایش است یک ماه بعد از بهره‌برداری فاز اول انجام خواهد شد.

بنابر گفته رایانی نباید امیدی به گشایش سریع تالارهایی که در فاز دوم ترمیم و بازسازی می‌شوند، داشته باشیم و ممکن است اجرای این فاز به مدت دو ماه به طول انجامد. وی در جریان بازدید از تالارهای چهارسو و قشقایی گفت: قرار است ورودی این سالن‌ها از پشت تالار سایه تعبیه و اتاق نور و صدای دوطبقه‌ای ساخته شود، ضمن اینکه جایگاه تماشاگران هم معکوس می‌شود.

بودجه دو میلیارد و پانصد میلیونی برای بازسازی

رقم بودجه بازسازی تئاتر شهر و نحوه پرداخت آن از سوی مسوولان تئاتر و مدیران پروژه متفاوت ارائه می‌شد.

مهندسی حسینی درباره بودجه بازسازی گفت: تجهیز کامل مجموعه نیازمند دو میلیارد و پانصد میلیون تومان بودجه است، چرا که در طول چهل سالی که از فعالیت ساختمان می‌گذرد، هرگز تعمیرات زیربنایی در آن انجام نشده و تعمیرات شامل تغییرات روبنایی بوده است، بنابراین حجم عملیات از آنچه قبلا تصور می‌شد بسیار بیشتر است.

مهرداد رایانی نیز درپاسخ به پرسشی مبنی بر تفاوت برآورد بودجه فعلی از بودجه برآورد شده توسط بهروز غریب‌پور گفت: برآورد آقای غریب نادرست نبود، منتها کیفیت دیگری مدنظر ایشان بود که با بودجه ما هماهنگی کامل نداشت.

نمایش بیضایی تالار اصلی را افتتاح می‌کند

گرچه عنوان می‌شد تالار اصلی هفته اول بعد از رمضان آماده بهره‌برداری می‌شود، این تالار تا دهه آخر آبان‌ماه هیچ برنامه‌ای ندارد و قرار است اواخر آبان با نمایش «افرا» بهرام بیضایی بازگشایی شود.

مهرداد رایانی با اشاره به وضعیت بازسازی تئاترشهر و آغاز جشنواره تئاتر فجر گفت: بعد از پایان بازسازی ۱۵ نمایش در پنج تالار اجرا می‌شود که هم‌اکنون اجرای نمایش بیضایی، سمندریان و کوشک‌جلالی از هفته آخر آبان قطعی شده است.

وی ادامه داد: بهرام بیضایی که هم‌اکنون به همراه گروهش در فرهنگسرای نیاوران تمرین می‌کند، اواخر آبان ماه نمایش «افرا» را اجرا می‌کند و کوشک‌جلالی نیز که هم‌اکنون در اداره تئاتر مشغول تمرین است در تالار چهارسو اجرا خواهد داشت.

رایانی اضافه کرد: بعد از ۳۰ شب اجرای بهرام بیضایی، تالار اصلی به مدت یک هفته تعطیل بوده و سپس تالار اصلی در اختیار حمید سمندریان قرار می‌گیرد و وی نمایش «ملاقات با بانوی سالخورده» را به مدت ۴۵ شب در این تالار اجرا می‌کند.سمندریان نیز به همراه گروهش در طبقه هفتم تالار وحدت تمرین می‌کند. وی در ادامه یادآور شد: قول‌ و قرارهای مالی با این گروه‌ها صورت گرفته است و با توجه به وضعیت بازسازی تئاترشهر و جشنواره تئاتر فجر انتظار می‌رود که ۱۵ نمایش تا پایان سال اجرا شود. هنوز با هیچ گروهی قرارداد رسمی برای زمان اجرا نبسته‌ایم و با پنج گروه صحبت کردیم که از میان پنج گروه سه گروه اجرای قطعی داشته و دو گروه نیز با توجه به وضعیت تئاترشهر زمان اجرایشان مشخص نیست.

برنامه‌ تالارهای نمایش در نیمه مهرماه

پس از پایان تعطیلات تالارهای نمایشی تهران ۳ نمایش جدید در تالار هنر و خانه نمایش در کنار ۳ کار قبلی تالار مولوی اجرا خواهد شد.

نمایش «کوارتت» نوشته مهین صدری و امیررضا کوهستانی با کارگردانی امیررضا کوهستانی از روز یکشنبه دوباره اجرای خود را در تالار مولوی از سر گرفت. در این نمایش که هر شب ساعت ۲۰ در سالن اصلی تالار مولوی اجرا می‌شود آتیلا پسیانی، حسن معجونی، باران کوثری و مهین صدری بازی می‌کنند. نمایش «پرده‌ها از راه می‌رسند» کار هوشمند هنرکار دیگر نمایشی است که با بازی ناهید مسلمی و آزیتا نوری‌وفا ساعت ۳۰/۱۷ در تالار اصلی مولوی اجرا می‌شود.

«آشوویتس خصوصی» نوشته و کار سیاوش پاکراه نیز با بازی خیام وقار کاشانی، آفاق میرقاسمی، سارا الهیار، رزیتا شیخ علی‌زاده و سام کبودوند، ساعت ۴۵/۱۸ در تالار کوچک مولوی اجرا می‌شود.

خانه نمایش هم میزبان نمایش «بازیگر و زنش» نوشته علی نصیریان است. این نمایش را مجید ستایش کارگردانی کرده و آتش تقی‌پور و منیژه گلچین نیز در آن بازی می‌کنند. نمایش «بازیگر و زنش» هر روز ساعت ۱۹ در خانه نمایش اجرا می‌شود. در تالار هنر نیز دو نمایش کودک اجرا می‌شود. رضا فیاضی نمایش «یاجوج و ماجوج» را براساس داستان لباسی برای پادشاه نوشته و کارگردانی کرده که هر روز ساعت ۳۰/۱۷ در این تالار روی صحنه می‌رود. «مش‌مش قلی‌خان» نوشته و کار ناصر آویژه دیگر نمایشی است که ساعت ۴۵/۱۸ در این تالار اجرا می‌شود. تالار وحدت نیز با پایان اجرای سمفونی «این فصل را با من بخوان» پس از ایام سوگواری شب‌های قدر میزبان نمایش «اذان صبح» نوشته مهدی متوسلی با کارگردان محمود فرهنگ شده است.