در شرایطی برابر و عادلانه آماده مذاکره‌‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اعلام آمادگی رییس جمهوری آمریکا برای مذاکره با ایران گفت: جمهوری اسلامی قبلا هم اعلام کرده بود که آماده است با کشورهای ۱+۵ در شرایطی برابر و عادلانه مبتنی بر حقوق دو جانبه و بدون پیش‌شرط مذاکره کند. سید محمد علی حسینی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره اعلام آمادگی جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا برای مذاکره با ایران گفت: آنچه در اظهارات آقای بوش مطرح شد نسبت به گذشته صراحت بیشتری داشت، ولی موضع جدیدی نبود و مساله مذاکره پس از تعلیق غنی‌سازی نکته‌ای بود که پیش از این هم از زبان مسوولان آمریکایی شنیده بودیم و پاسخ آن هم اعلام شده بود.

رویکرد غیرمنطقی فرانسه

سخنگوی وزارت امور خارجه رویکرد سیاسی دولت جدید فرانسه رانسبت به ایران، رویکردی غیرمنطقی و غیرواقع بینانه دانست.

حسینی درخصوص واکنش ایران به ادعاهای دولت فرانسه درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران افزود: ما همواره در مواضع رسمی‌و نیز ملاقات‌هایی که با مقامات فرانسوی داشته‌ایم، تاکید کرده‌ایم که رویکردهای افراطی و غیرمنطقی تاکنون هیچ اثر و نتیجه‌ای دربر نداشته است.

وی تصریح کرد: ادامه رویکردهای دولت جدید فرانسه که‌همانا فاصله گرفتن از مواضع سنتی این کشور است، به جایگاه سنتی فرانسه آسیب خواهد رساند.

حسینی اظهار کرد: درمورد توصیه به شرکت‌های فرانسوی برای کاهش و یا توقف فعالیت‌های این شرکت‌ها در ایران نیز تا کنون ما شاهد کاهش یا توقفی نبوده‌ایم، بلکه ابراز علاقه این شرکت‌ها نسبت به استمرار فعالیت‌هایشان را داشته‌ایم که این مغایر با مواضع دولتمردان فرانسه است.

وی درباره احتمال تحریم بانک ملی و نیز گسترده شده دایره تحریم‌ها علیه ایران گفت: اقدامات بعدی منوط به گزارش ماه نوامبر است که از سوی سولانا و البرادعی ارائه خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر ارسال نامه‌ای به اتحادیه‌اروپایی برای پاسخ به اظهارات وزیر خارجه فرانسه گفت: قراراست این‌نامه راتنظیم کنیم و همه ابعادی راکه تاکنون از سوی طرف فرانسوی و اتحادیه اروپایی مطرح شده است، مد نظر قرار دهیم. وی تاکید کرد که این نامه به صورت رسمی‌ارسال خواهد شد.

گفت‌وگوهای ایران و آژانس

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: دور بعدی گفتگوهای جمهوری اسلامی‌ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌روز سه‌شنبه۱۷مهرماه با سفر هیاتی از آژانس به تهران صورت می‌گیرد.

حسینی درباره اظهارات اخیر خاویر سولانا گفت: دیدار سولانا و لاریجانی اتفاق خواهد افتاد، اما زمان آن مشخص نیست.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: بحث تعلیق غنی‌سازی بحثی قدیمی ‌است و ما بارها گفته‌ایم که باید در مذاکرات و گفت‌وگوها موضوعات جدید مورد بررسی قرار گیرد.

وی درباره احتمال تشدید تحریم‌ها و امکان صدور قطعنامه دوپهلوی آژانس درباره ایران گفت: تلاش‌هایی از سوی یکی دو کشور صورت گرفته که تحریم‌ها در چارچوب شورای امنیت تشدید شود، البته اختلاف نظرهایی بین آنها وجود دارد.

حسینی خاطرنشان کرد: فرصت دو ماه در نظر گرفته شده برای این است که مذاکرات بین ‌ایران با آژانس بین‌المللی اتمی ‌ادامه یابد.

ادعاهای پترائوس

حسینی در ادامه درباره اظهارات پترائوس درخصوص عضویت دیپلمات‌های بازداشت شده در عراق در سپاه قدس این اظهارات را مساله جدیدی ندانست و گفت: این اظهارات در ادامه اتهامات بی‌پایه و اساس گذشته مطرح می‌شود.

وی افزود: آنها به طور مرتب افرادی را که دستگیر می‌کنند و یا در بمباران‌ها می‌کشند با سپاه قدس مرتبط می‌دانند. سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: اگر می‌توانند اسامی‌این افراد را در اختیار جمهوری اسلامی‌ایران قرار دهند یا به طور آشکار آن را اعلام کنند.

بازگشایی مرزهای غربی

حسینی درباره بازگشایی مرزهای غربی کشورمان که مدتی قبل به دلایل امنیتی و مبارزه با گروه‌های تروریستی مسدود شده بود گفت: همان‌طور که پیش از این نیز اعلام شده بود برای مقابله با فعالیت‌های گروه‌های تروریستی و جلوگیری از قاچاق سلاح و یا تردد برخی عوامل آنها ضرورت داشت در راستای تقویت مرزها تدابیری اندیشیده شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در این چارچوب هیاتی از اقلیم کردستان به تهران سفر کرده و مذاکراتی را انجام داده‌اند که پس از مذاکراتی که انجام شد قرار بر آن شد تا مرزها فعلا بازگشایی شود تا این مذاکرات در آینده نیز ادامه یابند.

اجلاس کشورهای حاشیه خزر

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرد‌: دومین اجلاس روسای جمهوری کشورهای ساحلی دریای‌خزر ۲۴ مهرماه در تهران برگزار می‌شود و در این اجلاس وزرای‌خارجه این کشورها نیز شرکت می‌کنند.

حسینی درباره رایزنی گروه‌های کارشناسی ایران و روسیه درباره ارسال سوخت هسته‌ای نیروگاه اتمی ‌بوشهر و احتمال تحقق این امر پیش از سفر ولادمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه به تهران گفت: این گروه مذاکرات فنی خود را تا زمان سفر پوتین به تهران ادامه می‌دهند و تلاش جمهوری اسلامی ایران این‌است که پیش از این سفر این موضوع به نتیجه‌ای ملموس دست یابد.