روز گذشته، «مهتاب کرامتی» سفیر حسن نیت یونیسف در ایران روز جهانی کودک را به کودکان ایرانی و کسانی که دوست دارند بر لب کودکان لبخند بنشانند تبریک گفت.

این بازیگر سینمای ایران با همراهی نماینده یونیسف در ایران، نگار اسکندرفر مدیر موسسه کارنامه و کامبوزیا پرتوی کارگردان سینمای ایران برنامه‌های هفته بزرگداشت روز جهانی کودک را که قرار است در خانه هنرمندان ایران برگزار شود، تشریح کردند. مهتاب کرامتی اظهار امیدواری کرد: برگزاری این هفته تنها جنبه سمبلیک نداشته باشد، بلکه هدف ما این باشد که سال‌های کودکی خوبی برای کودکان فراهم کنیم.

این برنامه قرار است از امروز با همکاری یونیسف و موسسه فرهنگی هنری «کارنامه» برپا شود.

کریستین سالازار، نماینده یونیسف در ایران در این نشست خبری گفت: این جشن با برگزاری سمیناری در شهر قم و با تمرکز بر شعار سال ۲۰۰۷ یونیسف، «جهانی شایسته کودکان، جهانی بدون خشونت» آغاز شد، که در آن از رهبران مذهبی خواستیم در تحقق این شعار به ما کمک کنند. وی ادامه داد: تنها گرفتن جشن برای این روز کافی نیست، چرا که ما خواهان اقدامات عملی هستیم و از همین فرصت استفاده می‌کنیم و از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم طرح ملی «خشونت علیه کودکان» را تدوین کند.

در ادامه این نشست نگار اسکندرفر، مدیر موسسه فرهنگی هنری کارنامه گفت: هفته جهانی کودک را با همراهی هنرمندانی همچون

عزت‌ا... انتظامی، ایرج طهماسب، کامبوزیا پرتوی، مرضیه برومند و آیدین آغداشلو با اجرای برنامه‌هایی همچون نمایش فیلم، اجرای تئاتر، برگزاری کارگاه نقاشی، برگزاری جلسات کتاب‌خوانی و خاطره‌گویی برگزار می‌کنیم. اسکندرفر توضیح داد: در طول سال‌های فعالیت در موسسه کارنامه همواره با جوانانی روبه‌رو می‌شدم که به دلیل آسیب‌ها و محدودیت‌های دوران کودکی‌شان با مشکلاتی روبه‌رو بودند و بسیاری از استعدادهای آنان مهجور مانده بود و امکان رشد و بالندگی پیدا نکرده بود. بنابراین از حدود ۲ سال پیش دغدغه استعدادیابی این هنرجویان را داشتم و بعد از گفت‌وگو با مهتاب کرامتی به عنوان سفیر حسن نیت یونیسف در ایران تلاش کردیم با همکاری یونیسف، این هفته فرهنگی هنری را برگزار کنیم. وی یادآور کرد که برنامه پیشنهادی بسیار گسترده‌تری از برنامه فعلی داشته‌اند، اما به دلیل فرصت اندک اجرای این برنامه‌ها میسر نشد. پخش فیلم‌های «وقتی همه خواب بودند» (فریدون حسن‌پور)‌، «باشو غریبه کوچک» (بهرام بیضایی)، «یکی بود، یکی نبود» (ایرج طهماسب)، «گلنار» (کامپوزیا پرتوی)، «نان و شعر» (کیومرث پوراحمد) و «بازی بزرگان» (کامپوزیا پرتوی) و پسر مریم (حمید جبلی) در کنار اجرای نمایش‌های «ماه‌پیشونی» (آزاده انصاری) و «بابام تو کاغذا گم شد» (نوال شریفی، گیتا صالحی)، «کنسرت حشرات» (مریم سعادت)، «پسر و گرگ» (محمد اعلمی و هدیه هاشمی)، برگزاری کارگاه پانتومیم توسط بهرام ریحانی و کارگاه صورتک‌سازی توسط افسانه قلی‌زاده از برنامه‌های این هفته به شمار می‌رود.