درآمد صادرات نفت خام، فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی در پنج‌ماه نخست سال‌جاری به ۲۰‌میلیارد و ۹۷۸‌میلیون دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، وصولی خزانه‌داری کل کشور بابت هم ارز ریالی صادرات نفت خام در پنج‌ماه اول سال‌جاری با احتساب ۲۳۷۸۲‌میلیارد ریال صادرات نفت خام (معادل ۱/۲۶۷۲‌میلیون دلار) در چهار‌ماه اول سال‌جاری برای معاوضه با واردات بنزین و نفت گاز مورد‌نیاز کشور مبلغی در حدود ۸۶۲۸۲‌میلیارد ریال است. رقم یاد‌شده در مقایسه با مبلغ پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور در حدود ۹/۱۲۲‌درصد تحقق یافته است، مبلغ یاد شده در مقایسه با مبلغ ریالی وصولی در سال ۱۳۸۵ در حدود ۲/۱‌درصد کاهش دارد.

طبق اطلاعات دریافت شده از بانک مرکزی طی پنج‌ماه اول سال ۱۳۸۶ مبلغی در حدود ۸/۲۰۵۸۲‌میلیون دلار بابت صادرات نفت خام حاصل شده است که رقم یاد شده در مقایسه با صادرات نفت خام در پنج‌ماه اول سال ۱۳۸۵ (مبلغ ۵/۲۰۲۶۹‌میلیون دلار) در حدود ۵/۱‌درصد افزایش دارد.

واریز ۳/۹‌میلیارد دلار

همچنین در پنج‌ماه اول سال‌جاری معادل ریالی مبلغ ۴/۹۳۳۷‌میلیون دلار از درآمدهای نفتی توسط بانک مرکزی محاسبه و به حساب‌های مربوط به نام خزانه‌داری کل کشور واریز شده است.

۴ن/۹۳۳۷‌میلیون دلار از درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام با نرخ تسعیر به ازای هر دلار بطور متوسط در حدود ۷/۹۱۸۳‌ریال (نرخ خرید ارز) توسط بانک مرکزی محاسبه و به حساب‌های مربوط به نام خزانه‌داری کل کشور واریز شده است.

تعویض نفت با بنزین

این گزارش می‌افزاید: طی چهار ماه نخست سال‌جاری ۲میلیارد و ۶۷۲‌میلیون دلار از درآمد نفتی کشور برای معاوضه با واردات بنزین و گازوئیل مورد استفاده قرار گرفت.

وصولی وجوه حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در پنج‌ماه اول سال‌جاری که در حدود ۵/۹۹‌درصد آن مربوط به درآمد ریالی حاصل از صادرات نفت خام بوده است، بالغ بر ۸۶۷۴۲ میلیارد ریال است.

مبلغ یاد شده معادل ۵/۱۱۸‌درصد رقم پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور بوده و در مقایسه با مبالغ ریالی وصولی در مدت مشابه سال ۱۳۸۵ در حدود یک‌‌درصد کاهش دارد.

نسبت وجوه حاصل از واگذاری دارائیهای سرمایه‌ای در پنج‌ماه اول سال‌جاری به کل دریافت‌ها در حدود ۳/۳۴‌درصد است، در حالی که نسبت مذکور در سال قبل در حدود ۹/۳۶‌درصد بوده است.

این نسبت با توجه به ارقام منظور شده در جداول قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور در حدود ۵/۲۷‌درصد است.

۲۳۷۸۲‌میلیارد ریال (معادل ۱/۲۶۷۲‌میلیون دلار) از عملکرد درآمد ریالی حاصل از صادرات نفت خام مربوط به صادرات نفت خام برای معاوضه با بنزین و نفت گاز مورد نیاز کشور بوده است که مبلغ یاد شده مربوط به عملکرد چهار‌ماه اول سال‌جاری است.