گران‌فروشی و تشکیل بازار سیاه بلیت هواپیما با آغاز بازرسی‌ها و برخوردهای صورت‌گرفته به شدت کاهش یافته است.

رییس بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: برخی آژانس‌ها در ۱۰ سال گذشته بازرسی نشده بودند و حضور فیزیکی بازرسان در آژانس برای بررسی نحوه فعالیت و برخورد آنها با مردم و کنترل قیمت‌ها نتیجه لازم را نداشت. علی شیرانی، خاطرنشان کرد: آژانس‌ها پا را فراتر از قانون گذاشته و گران فروشی می‌کردند که حدود یک ماه پیش با تشکیل گروهی از اعضای بازرسی هواپیمایی کشوری، بیشتر آنها شناسایی و مورد برخورد قرار گرفتند. شیرانی تصریح کرد: تعدادی از آژانس‌ها بلیت چارتری در مسیرهایی چون کیش و مشهد را به بهانه خدمات اضافی گران‌تر می‌فروختند در حالی که هیچ خدماتی هم به مسافر ارائه نمی‌کردند.

وی ادامه داد: آژانس‌های بند «ب» که زیرنظر میراث فرهنگی هستند بیشترین تخلف را داشته و به بهانه پروازهای چارتری، بلیت را گران‌تر از نرخ مصوب می‌فروختند.

رییس بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: این آژانس‌ها شناسایی و به مبادی ذی‌ربط اعلام شدند که نسبت به تعطیل کردن دفاترشان اقدام کنند که در صورت انجام ندادن این کار، اسامی متخلفان را به تعزیرات حکومتی اعلام خواهیم کرد.

شیرانی در تبیین روش دیگر گران فروشی بلیت گفت: تعدادی از دلالان هم در ترمینال چهار به سراغ مسافران بدون بلیت رفته و بلیتی که از قبل خریداری کرده بودند را گران‌تر به آنها می‌فروختند.

وی تصریح کرد: تمامی این دلالان شناسایی و با آنها برخورد شده و با توجه به حضور غیرمحسوس عوامل بازرسی در ترمینال چهار دیگر اثری از آنها دیده نمی‌شود. شیرانی خاطرنشان کرد: آژانس‌ها برای گران فروشی بلیت بسیار حساب شده و با احتیاط عمل می‌کنند بنابراین ماموران بازرسی با لباس شخصی بعضا تا چهار ساعت در آژانس‌ها معطل می‌شوند تا موارد گران فروشی را به طرق مختلف کشف کنند.

رییس بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: گران فروشی بلیت تحت عنوان پروازهای چارتر بسیار کم شده و آژانس‌ها هم می‌دانند که در صورت این کار، اعضای بازرسی رفته و آنجا را تعطیل می‌کنند.