نگاه سوم- موضوع تشکیل فدراسیون تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان سینمای ایران از ماه‌ها پیش مورد بحث میان تهیه‌کنندگان و سینماگران قرار گرفته بود. در همین خصوص بیانیه مشترکی توسط رضا میرکریمی، مدیرعامل خانه سینما و محمود اربابی، مدیرکل ارزشیابی و نظارت سینمای ایران صادر شد.

در جلسه‌ای با حضور مهندسی جعفری جلوه، معاون امور سینمایی، میرکریمی، اربابی و نمایندگان تشکل‌های تهیه‌کنندگی متشکل از مرتضی شایسته، منوچهر محمدی، عزیزا... حمیدنژاد و علیرضا رضاداد، مشاور عالی معاونت امور سینمایی بیانیه‌ای مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به تعامل مورد تصویب کلیه حاضران قرار گرفت.

بر این اساس شورای‌عالی تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان سینمای ایران (فدراسیون) متشکل از نمایندگان اتحادیه تهیه‌کنندگان و توزیع فیلم ایران، کانون تهیه‌کنندگان فیلم ایران و مجمع فیلمسازان سینمای ایران تشکیل، همکفری و تعامل برای تدوین و تصویب اساسنامه جدید که تعیین‌کننده روابط تشکل‌ها براساس نظام فراکسیونی خواهد بود را دستور کار خود تعیین خواهد کرد و بر این اساس کلیه مسائل صنف تهیه‌کنندگی توسط این شورا مورد حل و فصل قرار خواهد گرفت و تا تصویب اساسنامه جدید این شورا نماینده قانونی صنف تهیه‌کنندگان در کلیه امور خواهد بود.

اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه‌ای و خانه سینما لازم می‌داند از قاطبه تهیه‌کنندگان و تشکل‌های موجود که از سر دلسوزی و همگامی نهایت همراهی را در این مدت به خرج داده‌اند و مسیر مناسب برای رسیدن به نقطه مطلوب سینمای ملی را فراهم کرده‌اند صمیمانه تشکر کند.

بحث تشکیل فدراسیون با اعتراض اتحادیه تهیه‌کنندگان روبه‌رو شد و بارها اعلام کردند که به عضویت این تشکل درنخواهند آمد.

اعضای این اتحادیه تشکیل فدراسیون را بدون دلیل و برنامه‌ریزی می‌دانستند و دخالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این راه بی‌مورد و مشکوک ارزیابی می‌کردند.