منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در شصت و دومین اجلاس مجمع عمومی به نیویورک رفته بود، در مراسمی با حضور اندیشمندان و اساتید دانشگاهی و اصحاب رسانه‌های آمریکا پیرامون مسائل سیاست خارجی کشورمان سخنرانی کرد و سپس به سوالات حضار پاسخ گفت. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر موضع ایران درخصوص فشارهای یک‌جانبه و تحریم که از سوی ۱+۵ و با تلاش آمریکا مطرح می‌شود، گفت: طی ۲۸ سال گذشته آمریکا تحریم را تجربه کرده است. شکوفایی ایران، ابداعات و اختراعات مختلف از دستاوردهای متنوع در مقابله با تحریم است.

متکی افزود: در اقدامی سیاسی، موضوع هسته‌ای ایران از شورای حکام به شورای امنیت رفت و قطعنامه تحریم صادر و قطعنامه دوم هم به دنبال آن صادر شد.

به گفته وی، در سال گذشته ایران در همه شاخص‌های اقتصادی از جمله سرمایه‌گذاری خارجی پیشرفت داشته است و بنابراین تحریم به عنوان یک ابزار سیاسی تاثیری بر تصمیم ایران ندارد و موضوع هسته‌ای ایران تبدیل به یک موضوع ملی شده است.

وزیر امور خارجه ایران گفت: در صورتی که آمریکا و برخی دیگر کشورها بخواهند تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال ‌کنند، احتمالا تهران در روابط خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدید نظر می‌کند.

متکی گفت: آمریکا با توجه به درگیر بودن در عراق و افغانستان، توان آن را ندارد که خود را درگیر جنگ دیگری در منطقه کند. وزیر امور خارجه ایران اعلامیه‌های سیاستمداران غربی و اخبار رسانه‌های گروهی درباره احتمال حل نظامی‌برنامه هسته‌ای ایران را «جنگ روانی» نامید و در پاسخ به این پرسش که آیا تهران برای جنگ واقعی آماده می‌شود، تصریح کرد: شش ماه است که علیه ایران جنگ روانی راه انداخته‌اند، و جالب اینجاست که هر بار تاریخ دقیق و حتی زمان این عملیات نظامی‌را نیز اعلام می‌کنند. متکی با رد حمله نظامی‌آمریکا به ایران در عین حال افزود: براساس دکترین نظامی، هر کشوری در چنین شرایطی برای دفاع آماده می‌شود. ایران هم در این مورد استثنا نیست.