حمایت جهانی از آرمان فلسطین

راهپیمایی روزجهانی قدس برگزار شد

راهپیمایی روزجهانی قدس روزگذشته، همزمان با آخرین جمعه ماه‌مبارک‌رمضان در سراسر کشور برگزار شد.

در تهران، این مراسم با حضور اقشار مختلف مردم و مسوولان بلندپایه نظام همراه بود.

رییس‌جمهوری، رییس مجلس، رییس قوه‌قضاییه و رییس‌مجمع‌تشخیص‌مصلحت نظام از جمله حاضران در راهپیمایی روز جهانی قدس در تهران بودند که همپای مردم‌ این شهر، با اعلام انزجار از سیاست‌ها و اقدامات غیرانسانی رژیم صهیونیستی، بر آزادی قدس شریف از چنگال اسرائیلیان تاکید کردند.

غرب به مذاکرات بازگردد

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به توافقات اخیر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که باعث ایجاد مسیری جدید برای انجام مذاکرات متساوی جهت حل مساله هسته‌ای ایران شده، از کشورهای غربی خواست تا ضمن دست برداشتن از زورگویی و ارعاب به این مسیر بازگردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه، از رویکرد غیرسازنده کشورهای غربی که باعث هدر رفتن بیش از یک سال زمان در روند رسیدگی به مساله هسته‌ای کشورمان شده، انتقاد کرد.

وی مساله هسته‌ای ایران را از جلوه‌های مظلومیت ایران اسلامی توصیف کرد و افزود: با اینکه ما به حل این موضوع مایل بوده و بدون وجود هر گونه ضرورت، پروتکل الحاقی را هم پذیرفته بودیم تا مساله در آژانس باقی بماند و موضوع در حدود فنی و حقوقی خود حل‌وفصل شود، اما آنها کاری را که می‌خواستند، انجام دادند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دور جدید تعامل ایران با دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد، گفت: با اینکه آنها همچنان رویکرد اشتباه خود را تداوم داده‌اند، ایران بار دیگر پذیرفته که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند، اما در عین حال باز هم با تبلیغات خود، فضای رسانه‌ای دنیا را از مسائل نادرست پر می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی همچنین تاکید کرد: البته آنها اشتباه می‌کنند، چرا که در برابر حقی ایستاده‌اند که ملت ایران ثابت کرده بر آن می‌ایستد و ما نیز راه را باز گذاشته‌ایم تا آنها هر گونه که می‌خواهند با این مساله برخورد کنند.

رییس مجلس خبرگان با اشاره به توطئه‌های کشورهای غربی در جلوگیری از به ثمر رسیدن اهداف جنبش انتفاضه گفت: در مساله فلسطین تنها راه درست مقاومت است، چراکه هیچ طرح صلحی نمی‌تواند در مقابل ۵میلیون آواره فلسطینی پاسخگو باشد.

هاشمی رفسنجانی افزود: تمامی جلسات و کنفرانس‌های صلحی که در گذشته و حال برگزار شد، نشان داد که هنگامی که حرکات فلسطینی‌ها به جایی می‌رسید و در حال نتیجه دادن بود، غربی‌ها حرکتی را شروع می‌کردند و چراغ سبزی را روشن می‌کردند و با برگزاری این کنفرانس‌ها نتیجه را به نفع خودشان تغییر می‌دادند.

خطیب جمعه تهران تاکید کرد: همه ما می‌دانیم استعمارگران هیچ زمانی نمی‌پذیرند که عنصر تفرقه را از منطقه‌ای مثل فلسطین حذف کنند و همه مسلمانان باید در برابر این توطئه با استفاده از عنصر وحدت بایستند.

رییس مجلس خبرگان افزود: خیلی‌ها دلشان می‌خواست بین ایران، عراق و افغانستان اختلاف نظر و درگیری باشد و برخی آدم‌های کم‌اطلاع هم به این مسائل دامن می‌زنند، ولی ما نباید بگذاریم این لشکرکشی بی‌سابقه در تاریخ به نتیجه برسد.

عده‌ای سرخود دم از مذاکره می‌زنند

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد مزاحمت برای ملت ایران، گفت: درست است که در مساله هسته‌ای پیروز شده‌ایم، اما چند قدرت به دنبال این هستند که در صحنه‌های دیگر برای ملت ایران مزاحمت ایجاد کنند و ما باید هشیار باشیم که آنها بازی دیگری را شروع نکنند.

رییس‌جمهوری که در مراسم روز جهانی قدس و به عنوان سخنران قبل از خطبه‌های نماز جمعه تهران سخن می‌گفت، با بیان اینکه ملت الهی ایران در موضوع هسته‌ای هیچ گاه بن‌بست نداشته است، تصریح کرد: امروز پرونده هسته‌ای ایران به آژانس بازگشته و این موضوع نشان از آن دارد که آژانس و کشورهای غربی فهمیده‌اند باید ایران هسته‌ای را قبول کنند. وی افزود: در پرونده هسته‌ای، مهم‌ترین بهانه‌ای که دشمن برای مقابله اعلام کرد، این بود که ایران نباید به یک کشور هسته‌ای تبدیل شود، زیرا هسته‌ای شدن ایران به ضرر رژیم صهیونیستی خواهد بود.

وی گفت: امروز استکبار جهانی در برخی از کشورهای غربی نمی‌خواهند که صنعت و توسعه کشورها شکوفا شود، برای حفظ منافع و پایداری خود در منطقه دست به ترفندهایی زده‌اند، تا بتواند مساله هسته‌ای ایران را از مسیر اصلی خود خارج و آن را سیاسی کند.

رییس‌جمهوری همچنین تصریح کرد: کسانی که در موضوع هسته‌ای ایران کار شکنی می‌کنند، بدانند که این بازی برای آنها ثمری نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه گویا برخی از این گونه حل شدن مساله هسته‌ای ناراحت هستند، افزود: برخی می‌خواهند بی خود در این موضوع دخالت کنند و از این رو راه افتاده و می‌گویند می‌خواهیم برای رفع بن‌بست هسته‌ای راه‌حل بدهیم. کدام بن‌بست؟ همه باید بدانند که ملت ایران هیچ گاه بن بست نداشته است.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه امروز دشمنان ملت ایران در بن بست قرار دارند، گفت: می‌بینید که چگونه دشمنان ملت ایران عزا گرفته و برای حل مساله هسته‌ای گرفتار شده‌اند.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: از طرف دیگر بدانند که این گونه نیست که عده‌ای احساس مسوولیت کنند و بخواهند سر خود با این طرف‌ها مذاکره کنند و آنها هم به خاطر شرایط دشوار خود این مذاکره را بپذیرند. به هر دوی این گروه‌ها می‌گوییم که اگر بخواهید بازی‌ای همچون گذشته را تکرار کنید، حاصلی جز ننگ و پشیمانی بر پیشانی شما نخواهد بود.

احمدی‌نژاد با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین گفت: باید به ملت‌ها اجازه داده شود که در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی تحقیق کنند و از جعبه سیاه جنایات این رژیم رمزگشایی کنند.

وی اظهار کرد: ملت‌های منطقه یقه رژیم صهیونیستی را گرفته‌اند و خیال نکنند که می‌توانند با توهین و چنین اقداماتی، کاری کنند که ملت‌های مسلمان منطقه دست خود را از گلوی رژیم صهیونیستی بردارند.

وی با طرح دو گزینه از دولت‌های غربی خواست مشخص کنند که حامی رژیم صهیونیستی بوده یا اسیر آن هستند.

رییس‌جمهوری گفت: دولت‌های غربی بگویند که اسیر رژیم صهیونیستی هستند یا دروغ می‌گویند و خودشان از محورهای ایجاد آن بوده‌اند؟ انتخاب با شما است، اگر حالت سومی هم وجود دارد اعلام کنید؛ این سوال، سوالی جدی است. احمدی‌نژاد همچنین تصریح کرد: اگر رژیم صهیونیستی بر شما مسلط شده، ما و ملت‌های آزاد دنیا آماده‌ایم تا به شما کمک دهیم و شما را از این اسارت نجات بخشیم.

وی افزود: اگر ریگی در کفش آنها نیست، اجازه رمزگشایی این موضوع را بدهند تا هم خود آنها و هم بشریت راحت شوند.