محمد البرادعی چند ماه آینده را برای پرونده هسته‌ای ایران دورانی سرنوشت ساز دانست.

به گزارش ایسنا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که با روزنامه الاهرام مصر گفت‌و‌گو می‌کرد، گفت: دو تا سه ماه آینده نیت واقعی ایران را مشخص خواهد کرد. البرادعی گفت: ایران باید ثابت کند که واقعا قصد همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را داشته و تلاشی برای اتلاف وقت ندارد. وی معتقد است: اگر ما طی این مدت بتوانیم مسایل موجود در تعامل با ایران را رفع کنیم، گام مهمی در راه تعیین نیت و هدف واقعی برنامه هسته‌ای ایران برداشته‌ایم.

به گفته وی «اگر توافقات به عمل آمده در ماه اوت برای ایران فقط مانوری برای اتلاف وقت بوده باشد» مرحله کاملا جدیدی در روند حل مساله هسته‌ای ایران آغاز خواهد شد. البرادعی در عین حال از جامعه بین‌المللی خواست که از منزوی کردن ایران دست برداشته و بر عکس به تهران فرصت بدهد تا ثابت کند اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند. البرادعی گفت: اگر ایران می‌خواهد از تحریم‌ها در امان بماند، باید تا پایان سال میلادی جاری به همه سوالات آژانس پیرامون برنامه غنی‌سازی اورانیوم‌اش پاسخ کامل بدهد.

وی گفت: اگر ایران نتواند به تعهد خود برای پاسخگویی به همه سوالات آژانس عمل کند، این امر برای تهران نتیجه معکوس خواهد داشت.

البرادعی گفت: من به ایرانی‌ها گفته‌ام که این فرصت مهمی برای شما است. شما متعهد به گفتن همه حقایق شده‌اید. اگر این کار را نکنید، در آن صورت هیچ‌کس نمی‌تواند از شما حمایت کند.

البرادعی گفت: دو مورد از مسائل کلیدی که باید در هفته‌های آینده روشن شود، دامنه تحقیقات و توانایی تولیدی ایران در زمینه غنی‌سازی و نیز توانایی تهران در تسلیحاتی کردن مواد هسته‌ای است.