یافتن راهی برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان آسان‌تر می‌شد، اگر انسان می‌توانست تغییرات ناشی از این بیماری را روی اعضای داخلی بدن یک موجود زنده مشاهده کند. پژوهشگران ژاپنی با این هدف، قورباغه شفاف تولید کردند.پژوهشگران ژاپنی برای آنکه بتوانند بر روی بیماری‌هایی مانند سرطان مطالعه کنند، قورباغه‌های شفاف پرورش می‌دهند. ماسااوکی سومیدا از دانشگاه هیروشیما در‌این‌باره می‌گوید که این نخستین قورباغه شفاف جهان است. به گفته پژوهشگران تا به حال هیچ موجود چهارپای شفافی در جهان وجود نداشته است. قورباغه شفاف ژاپنی نتیجه تغییرات انجام شده بر روی قورباغه قهوه‌ای ژاپنی است.

سومیدا می‌گوید: از آنجا که این قورباغه‌ها در تمام طول زندگیشان شفاف می‌مانند، می‌توان ارگان‌های درونی آنها را بی‌وقفه و بدون مشکل زیر نظر گرفت و تغییرات آنها را مطالعه کرد. به این ترتیب برای مشاهده اثرات بیماری یا اثرات مواد شیمیایی مشخص بر روی بخش‌های درونی بدن حیوان، دیگر نیازی به کالبد شکافی او نیست.

نسلی که نمی‌خواهد شفاف بماند

پژوهشگران قصد دارند که تولید قورباغه شفاف را به نام خود به ثبت برسانند. تاکنون تنها یکی از ۱۶ مورد پرورش قورباغه شفاف با موفقیت روبه‌رو شده است، اما به گفته پژوهشگران، نسل بعد، این ویژگی را از دست داده‌اند.