آمریکا 20 سال گرفتار می‌شود

گزارش هفته‌نامه آمریکایی نیویورکر از طرح‌های احتمالی حمله به ایران، حاکی است واشنگتن در طرح‌های حمله تغییر راهبرد داده، ولی مشاور پیشین امنیت ملی این کشور هشدار داده هر‌گونه حمله به ایران،‌ واشنگتن‌ را به جنگ ۲۰ ساله منطقه‌ای وارد خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، سیمور هرش، خبرنگار برجسته آمریکایی در مقاله‌ای با موضوع‌ امنیت ملی با عنوان «تغییر اهداف» در شماره اخیر هفته‌نامه نیویورکر گزارش داد: جورج بوش و دولتش در ماه‌های اخیر در اظهارات عمومی خود تعریف تازه‌ای از جنگ عراق ارائه کرده‌اند و از آن به عنوان نبرد راهبردی میان آمریکا و ایران یاد می‌کنند.

در این گزارش با اشاره به تشدید ادعاهای بوش و همکارانش درباره مداخله ایران در امور عراق و دستور بوش برای تقابل با آن کسانی که از آنها به عنوان عوامل ایران در عراق یاد شده، تصریح شده است: موضع بوش این است که ایران ریشه بسیاری از مشکلات آمریکا در عراق است و راهکار آن نیز این است که با ایران مقابله صورت گیرد.

در این گزارش به نقل از مقام‌های پیشین و مشاوران دولت آمریکا آمده است که در تابستان امسال کاخ سفید تحت فشار دیک چنی، معاون رییس‌جمهوری آمریکا از ستاد مشترک ارتش خواسته طرح‌های بلندمدتی را برای حمله به ایران تدوین کنند، اما این طرح‌ها تغییر کرد.

این هفته‌نامه سه دلیل را برای این تغییر راهبرد اعلام کرد: نخست این که رییس‌جمهوری و مشاوران ارشد وی به این جمع‌بندی رسیده‌اند تلاش آنها برای ترغیب افکار عمومی برای نشان دادن ایران به عنوان یک تهدید فوری مانند عراق با موفقیت همراه نبوده است و از این رو بمباران ایران از حمایت گسترده‌ای برخوردار نیست. تحول دوم این بوده که ایران تا دستیابی به توان هسته‌ای پنج سال فاصله دارد. در نهایت این که این برداشت در خاورمیانه تقویت شده که ایران پیروز ژئوپلتیک جنگ عراق بوده است. در این گزارش با اشاره به ملاحظه کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا درباره این حملات و این که این امر می‌تواند به روند دیپلماتیک کنونی لطمه بزند، تصریح شده است: این مخالفت باعث شد بوش به «رایان کراکر»، سفیر واشنگتن در بغداد توصیه کند که در نشست با همتای ایرانی خود از تهران بخواهد از مداخله خودداری کند.

ادعای آمریکایی‌ها درباره مداخله ایران در عراق در شرایطی است که آنها هیچ‌گونه سند و مدرک مشخصی دال بر اثبات مدعی خود ارائه نکرده‌اند و تلاش دارند با تکیه به این ادعاها خود را از باتلاق عراق نجات دهند.

نیویورکر با استناد به اظهارات مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا و با اشاره به تاکیدات دیک چنی، معاون بوش در تابستان امسال برای حمله به ایران گزارش داد که دار و دسته بوش حتی بهانه‌های لازم برای متقاعد کردن دموکرات‌ها برای این حمله را چیده بودند و افزود: با این حال سیاستمداران به چنی گفتند جمهوریخواهان نمی‌توانند این کار را انجام دهند، چرا که در حال شکست خوردن هستند. در این گزارش آمده، هنوز دستور عملیات نظامی در داخل ایران صادر نشده و شاید هرگز صادر نشود ولی دو نفر از مقامات پیشین سیا اعلام کردند: واشنگتن به تعداد نفرات و کارشناسانی که در «گروه عملیات ایران» فعالیت می‌کنند، افزوده است.

یکی از این مقام‌ها که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد: کسانی که مسوول این گروه هستند تجربه چندانی در قبال ایران ندارند و نمی‌دانند در صورت حمله واکنش ایران چه خواهد بود و دولت بوش به همه جنبه‌‌های آن فکر نکرده است.

نویسنده این گزارش مفصل نیویورکر تاکید کرد:‌ زبیگنیو برژینسکی، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا نیز همین نگرانی را دارد. وی که از مباحث کاخ سفید درباره ایران مطلع شده، هشدار داد:‌ ایران به حمله آمریکا با تشدید مناقشه در عراق و همچنین افغانستان پاسخ خواهد داد و دامنه آن به پاکستان نیز کشیده خواهد شد.

برژینسکی، مشاور جیمی کارتر، رییس‌جمهوری اسبق آمریکا گفت: ما در جنگ منطقه‌ای ۲۰‌ساله‌ای گرفتار خواهیم شد.

برژینسکی تشدید این امر را تا حدود زیادی به خود ایران و توانایی ایرانی‌ها به کاستن از تندی لحن آنها منوط دانست و عنوان کرد: مقصر جلوه دادن ایران درباره عراق آسان است. وی افزود: این بار برعکس عراق برنامه ما این خواهد بود تا ایرانی‌ها را به تغییر موضع واداریم.