فروش آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای از پیشکسوتان

نگاه سوم - نقاشی قهوه‌خانه‌ای گونه‌ای از نقاشی ایران است که در روش دانشگاهی و علمی به نقاشی نائیف معروف است. در این گونه از نقاشی هنرمندان به روایت داستان‌ها، باورها و اعتقادات جاری مردم کوچه و بازار می‌پردازند و علاوه‌بر ارزش هنری آثارشان از نظر جامعه‌شناسی اسطوره‌شناسی و مردم‌شناسی نیز دارای اهمیت و ارزش بالایی است. نقاشی قهوه‌خانه‌ای ایران دارای ویژگی‌های ممتاز و برجسته‌ای برگرفته از هر نگارگری و نقاشی دربار قاجار است. در این گونه از نقاشی هنرمند به ابعاد واقعی شخصیت‌های نقاشی اهمیتی نمی‌دهد و اندازه را بر اساس اهمیت شخصیت‌ها در داستان نقاشی می‌کند. برپایی نمایشگاه کلکسیون پائیزی نقاشی قهوه‌خانه‌ای با آثاری از پیشکسوتان نقاشی قهوه‌خانه‌ای مانند قوللر آقاسی، مدبر، چلیپا و ... با قیمتی در حدود ۵۰۰هزار تا ۲۰میلیون تومان برگزار می‌شود. این آثار متعلق به یک مجموعه‌دار شخصی است که به فروش می‌رسد.

جواد عقیلی، مدیر نگارخانه عقیلی در مورد آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای که قرار است در نمایشگاه به فروش برسد، به میراث‌خبر گفت: «من از طریق استادم عباس بلوکی‌فر با نقاشی آشنا شدم و به دلیل علاقه‌ای که داشتم، نقاشی قهوه‌خانه‌ای مورد توجه من قرار گرفت. به همین دلیل شروع به گردآوری آثار پیشکسوتان این رشته کردم و تا آنجا که بضاعت داشتم، آنها را خریدم.»

به گفته او حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ اثر از تابلوهای نقاشی قهوه‌خانه‌ای در این مجموعه وجود دارد که کارشناسان موزه از ۵۰۰‌هزار تومان تا ۴۰ میلیون تومان آنها را قیمت‌گذاری کرده‌اند.

عقیلی اما در مورد نمایشگاهی که قرار است از روز جمعه آغاز به کار کند، توضیح داد: «در این نمایشگاه آثار حسین و فتح‌ا... قوللرآقاسی، محمد مدبر، عباس بلوکی‌فر، حسن اسماعیل‌زاده (چلیپا)، حسن همدانی، محمد فراهانی، علی لرنی، احمد خلیلی و خود من در معرض فروش قرار می‌گیرد.»

او سپس در مورد دلیل فروش این آثار و قیمت آنها ابراز داشت: «مکانی که برای نگهداری آثار استفاده می‌شد، گنجایش این تعداد را ندارد.

به همین دلیل تصمیم گرفتم مقداری از آنها را در نگارخانه که گنجایش ۲۵‌تابلو بزرگ و ۱۵‌تابلو کوچک را دارد، به فروش برسانم. بالاترین قیمتی که برای کارها تعیین شده است تا ۴۰‌میلیون تومان بوده اما از آنجا که قیمت بالایی دارند، در این نمایشگاه، پایین‌ترین تابلو را به ارزش نیم میلیون و گران‌ترین را به ارزش ۲۰‌میلیون تومان به فروش می‌رسانیم.» نمایشگاه کلکسیون پاییزی نقاشی قهوه‌خانه‌ای از ساعت ۱۶ روز جمعه ۱۳‌مهر به مدت هشت روز در نگارخانه عقیلی واقع در شهرک‌غرب برگزار می‌شود.