بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در پیامی به مناسبت روز بین‌المللی افراد سالمند، یک‌اکتبر ۲۰۰۷ برابر با ۹مهرماه ۱۳۸۶، ضمن اعلام این واقعیت که ۸۰درصد جمعیت سالخورده جهان تحت پوشش تامین‌اجتماعی نیست، خواستار یافتن راه‌هایی به وسیله برنامه‌های پایدار بازنشستگی و اقداماتی حمایتی و اجتماعی برای پشتیبانی اقتصادی از افراد سالمند شد. به گزارش مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران، در پیام دبیرکل این سازمان آمده است: امسال موضوع روز بین‌المللی افراد سالمند، توجه ما را برچالش‌ها و فرصت‌های سالمندی متمرکز می‌کند.

جمعیت سالمند چالش‌های قابل توجه اقتصادی و اجتماعی یکسانی را برای کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته به ارمغان می‌آورد. آمار تامل‌برانگیز نشان‌دهنده این است که ۸۰درصد جمعیت سالخورده جهان تحت پوشش تامین‌اجتماعی نیست. یافتن راه‌هایی به وسیله برنامه‌های پایدار بازنشستگی و اقدامات حمایتی واجتماعی برای پشتیبانی اقتصادی از افراد سالمند که تعدادشان رو به افزایش است، وظیفه‌ای خطیر به ویژه در کشورهای در حال توسعه است.

در عین حال، در آن سوی معادله، یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های زمان خود یعنی امید به زندگی فزاینده و قابل توجه، تقریبا در تمامی نقاط جهان را شاهدیم که باید قدردان بهبود معیارهای مراقبت‌های بهداشتی باشیم. افراد سالمند اینک فرصت‌های بیشتر برای کمک به جوامع فراتر از سن سالمندی دارند. نظرات ما نسبت به آنچه که سالمندی نامیده می‌شود در حال تغییر و تحول در تمامی اوقات است. در جایی که سالمندان معضلی بر دوش جامعه بودند، حال به گونه‌ای فزاینده به عنوان سرمایه‌ای که می‌توان از آنان بهره برد به رسمیت شناخته شده‌اند.

در این پیام همچنین اظهار شده است: نقش افراد سالمند در توسعه اقتصادی و اجتماعی بخش اصلی برنامه اقدام بین‌المللی مادرید برای سالمندی به منظور ارتقای مردمسالاری و حقوق سالمندان از راه مشارکت آنان در تمامی جنبه‌های اجتماع است. امسال پنجمین سالگرد تصویب طرح مادرید و نخستین دور بررسی و ارزیابی آن را گرامی می‌داریم. به شکلی تعیین‌کننده، این براساس رویکردی مشارکتی و فراگیر است که خود افراد سالمند را در فرآیند انجام آن درگیر می‌کند.

روز بین‌المللی افراد سالمند فرصتی برای گفت‌وگو در بین تمامی ذی‌نفعان برای پیشبرد اجرای طرح مادرید در راستای اهداف توسعه هزاره و دستور کار گسترده توسعه‌ای سازمان ملل متحد است. اینجانب همگی شما، کشورهای عضو، سازمان‌های غیردولتی، نظام ملل متحد، افراد سالمند و سازمان‌های آنان را ترغیب می‌کنم تا از فرصت امروز و ماه‌های آتی استفاده کنند. با یکدیگر و با اتخاذ رویکردی متوازن قادر خواهیم بود به تصویر مشترکمان از جامعه‌ای برای تمامی سنین حیات ببخشیم.

شهر عادلانه

۹ مهرماه افزون بر اینکه روز سالمندان نامگذاری شده است، روز جهانی «اسکان بشر» نیز هست. از همین رو، دبیر کل سازمان ملل در پیامی دیگر گفت: در‌حال‌حاضر نیمی از جمعیت دنیا در شهرهای بزرگ و کوچک به سر می‌برند و براساس تخمین‌های موجود تا سال ۲۰۳۰ دوسوم مردم جهان را شهرنشینان تشکیل خواهند داد.

در پیام بان‌کی‌مون آمده است: در این برهه از تاریخ بشر، بررسی‌ها بیانگر این واقعیت تلخ است که جرم و جنایت در مناطق شهری در تمامی نقاط رو به افزایش است. ترس از جنایت یکی از عوامل تاثیرگذار در زندگی روزمره مردم شده است.

دبیرکل در پیام خود با اشاره به گسترش زاغه‌نشینی اظهار کرده است: در حلبی‌آبادها و مناطق فقیرنشین شهرها، اموال مردم امن نیست و زاغه‌نشینان از خدمات رفاهی و بهداشتی بی‌بهره‌اند و بیشتر در معرض خطرات بلایای ناشی از تغییرات آب و هوا قرار دارند.

بان‌کی‌مون در خاتمه پیام خود با اشاره به موضوع روز جهانی اسکان بشر امسال «شهر امن شهری عادلانه است» از تمامی مردم جهان خواست در راه ایجاد شهرهایی سالم‌تر، سبزتر، فراگیرتر و ایمن‌تر برای همگان تلاش کنند.