احتمالا رایس و متکی در نشست همسایگان عراق حضور دارند

وزیر خارجه عراق اظهار کرد: نشست کشورهای همسایه عراق و اصلی‌ترین حامیان بین‌المللی این کشور در اوایل نوامبر بسیار مهم‌تر از مناسبت‌های پیشین است، چرا که از قالب حرف و وعده وعید خارج شده و به سمت عمل به وعده‌ها حرکت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نشست استانبول که در سطح وزیران کشورهای همسایه عراق در اوایل نوامبر برگزار خواهد شد، ادامه نشست شرم‌الشیخ در مصر است که در آن نسبت به جلوگیری از پیوستن مهاجمان خارجی به جمع شبه نظامیان عراق قول مساعد داده شد؛ قولی که بنا به اعلام مقامات آمریکایی هنوز به آن عمل نشده است. در همین حال هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق گفت: انتظار می‌رود کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران به همراه وزیران امور خارجه کشورهای روسیه، فرانسه، ایتالیا، مصر و عربستان سعودی در نشست دو روزه استانبول طی ۲ و ۳نوامبر (۱۱ و ۱۲ آبان) شرکت کنند. زیباری افزود: دولت عراق ایده‌ها و برنامه‌های خود را شفاف ساخته و در سه حوزه امنیتی، مهاجرت و انرژی توصیه‌ها و پیشنهاداتی را مطرح خواهد کرد، مضاف بر اینکه فهرستی از اهداف و برنامه‌های قابل دستیابی را در اختیار وزیران کشورها قرار خواهیم داد. وزیر امور خارجه عراق افزود: ما در نشست استانبول قادر خواهیم بود که از موضعی محکم‌تر به همسایگان بگوییم که اینها چیزهایی است که نیاز داریم و همچنین انتظار داریم که شما در راس گردهمایی‌های بین‌المللی به تعهدات و وعده‌هایتان عمل کنید.

وی تصریح کرد: به اعتقاد من این مهم‌ترین نشستی است که تاکنون توسط همسایگان عراق و قدرت‌های طرز اول بین‌المللی برگزار می‌شود.

زیباری در این خصوص توضیح داد: این نشست از ۱۰ نشست قبلی که از سال ۲۰۰۳ تاکنون برپا شده متمایز است. نشست‌های قبلی بیشتر به دیدار و گفت‌وگو و خارج شدن از آنها با یک بیانیه ابراز همدلی و خواست جمعی همسایگان عراق معطوف بود.

زیباری افزود که کشورش انتظار دارد در نشست استانبول صرفا حرف‌های گزاف و بیهوده بیان نشده و وعده‌هایی پوچ و توخالی داده نشود.

وی تصریح کرد: طرح‌ها و برنامه‌هایی داریم، یک بیانیه درخواست دیگر قابل قبول نیست، ما نیازمند عمل هستیم.