جایزه ویژه سن سباستین برای حنا مخملباف

نگاه سوم- مراسم اختتامیه جشنواره سن‌سباستین در اسپانیا برگزار شد و حنا مخملباف دختر محسن مخملباف برای فیلم «بودا از شرم فرو ریخت» جایزه ویژه پنجاه و پنجمین دوره این جشنواره و جایزه تلویزیون اسپانیا را از آن خود کرد.

جشنواره سن‌سباستین پس از جشنواره کن و برلین معتبرترین جشنواره سینمایی در اروپا است. حنا مخملباف به هنگام دریافت این جایزه گفت: « اگر شعر و سینما نبود، خشونت جنگ‌های امروزی ما را به وحشی‌ترین موجودات تاریخ تبدیل می‌کرد. حاکمان کره زمین به دست ۱۸ساله‌ها تفنگ می‌دهند تا بهتر همدیگر را بکشند. در چنین دنیایی من باید از پدرم ممنون باشم که به دست من تنها دوربین داد.»

حنا مخملباف کوچکترین دختر محسن مخملباف است و اولین بار در هفت سالگی در فیلم «نون و گلدون» پدرش ایفای نقش کرد. او در ۱۴سالگی با فیلم مستند «لذت دیوانگی» موفق به دریافت سه جایزه از جمله جایزه جوان‌ترین فیلمساز جهان از جشنواره ونیز شد.

فیلم «بودا از شرم فرو ریخت» داستان دخترک ۶ساله‌ای است که در غارهای شهر تاریخی با میان و زیر مجسمه بودا زندگی می‌کند. او برای آموختن الفبای زبان مادری خویش سفر پرمخاطره را طی می‌کند. به گزارش روزنامه «ال دیارو و سکو» این فیلم به همراه فیلم «قول‌های شرقی» ساخته دیوید کراننبرگ به عنوان دو فیلم برتر جشنواره از نگاه منتقدین نشریات مختلف اسپانیا برگزیده شده است.

اما «هزاران سال دعاهای خوب» ساخته وین‌ونگ درباره تجربیات یک خانواده مهاجر چینی در آمریکا توانست در مراسم پایانی علاوه بر دریافت جایزه بهترین فیلم، جایزه بهترین بازیگر مرد را هم برای هنری او به ارمغان آورد.

«نبرد حدیثه» ساخته نیک برومفیلد بریتانیایی درباره کشتار ۲۴غیرنظامی عراقی به دست سربازان آمریکایی هم جایزه بهترین کارگردانی را گرفت و جاین سایلز و گارسیا کرختا هم به صورت مشترک جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کردند. ضمن اینکه جایزه بهترین بازیگر زن هم به بلانکا پورتیو اسپانیایی رسید.

سال گذشته هیات داوران جشنواره به ریاست ژان مورو، بازیگر قدیمی فرانسوی، جایزه اصلی را به طور مشترک به «نیوه مانگ» بهمن قبادی و فیلم Mon fils a moi ساخته مارتیال فوژرون اعطاء کرد. قبادی یکی از اعضاء هیات داوران جشنواره امسال بود.