محمود احمدی‌نژاد با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در خصوص نبود انحراف در برنامه هسته‌ای ایران، تصریح کرد: بر این باوریم که در آینده، قطعنامه دیگری علیه ایران تصویب نخواهد شد.

رییس‌جمهوری ایران روز چهارشنبه در حاشیه نشست مجمع عمومی‌سازمان ملل در مصاحبه با شبکه الجزیره انگلیسی با ابراز امیدواری نسبت به تغییر مواضع جنگ‌طلبانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی‌ایران گفت: از تغییر مثبت استقبال می‌کنیم و آن را به نفع آمریکایی‌ها می‌دانیم. وی در خصوص اینکه آیا اشاره نکردن جرج بوش به برنامه هسته‌ای ایران در سخنرانی اش در سازمان ملل، نشانه رویکرد مثبت کاخ سفید نسبت به ایران است، گفت: امیدواریم این‌گونه باشد و البته این مساله در وهله اول به نفع خود آمریکایی‌ها است چرا که زمینه همکاری با ما برای آنها فراهم می‌شود.

احمدی‌نژاد قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران در خصوص پرونده هسته‌ای را سیاسی خواند و تاکید کرد: اینگونه قطعنامه‌ها برای ما اعتباری ندارد، چرا که روند تصویب آن را غیرقانونی می‌دانیم.

رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: قطعنامه‌های شورای امنیت صرفا در اثر فشارهای آمریکا به تصویب رسیده است، بنابراین هیچ ارزش قانونی ندارد، آمریکا در این زمینه از حق وتوی خود بهره‌برداری می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا از اعمال گزینه نظامی‌علیه ایران نگرانی ندارید، تصریح کرد: چرا باید چنین گزینه‌ای اتفاق بیفتد؟ جنگ رخداد خیلی بدی است و هیچ مبنا و دلیلی برای وقوع آن وجود ندارد. من فکر نمی‌کنم هیچ فرد عاقلی چنین تصمیمی ‌بگیرد.

رییس‌جمهوری، همچنین در گفت‌وگویی کوتاه با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان تصریح کرد: ایران و کشورهای خلیج فارس، خود می‌توانند امنیت منطقه را برقرار کنند و ما به نیروی خارجی احتیاج نداریم تا در امور ما دخالت کنند.

احمدی‌نژاد که به پرسش کریستین امانپور پاسخ می‌داد، گفت: سیاستمداران، صحبت‌های زیادی می‌کنند. آنها آزادند هر چه که می‌خواهند بگویند، ولی واقعیت قضیه چیز دیگری است، پس ما اهمیت زیادی به ‌آنچه که سیاستمداران آمریکایی می‌گویند، نمی‌دهیم.

دیدارهای دیپلماتیک

احمدی‌نژاد در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با امیر قطر و نخست‌وزیر ترکیه نیز دیدار کرد.

رییس‌جمهوری در دیدار با امیر قطر ضمن قدردانی از موضع وی در خصوص ایران، روابط دو کشور را رو به جلو ارزیابی کرد و خواستار ارتباط هر چه بیشتر کشورهای اسلامی و منطقه با یکدیگر شد.

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی نیز با بیان اینکه تا می‌توانید با افکار عمومی آمریکا ارتباط برقرار کنید و با حضور خود در این مجامع حرف‌های خودتان را صریح بزنید، اظهار کرد: حضور شما در آمریکا با وجود همه مانع تراشی‌های دولت این کشور و اینکه توانستید با گروه‌های فکری، رسانه‌ها و اندیشمندان و رهبران کلیسا در آمریکا دیدار کنید، موفقیت بسیار بزرگی بود. وی تصریح کرد: مردم آمریکا و دنیا سخنان احمدی‌نژاد را در دانشگاه کلمبیا شنیدند و بر حقانیت آن صحه گذاشتند.

نخست وزیر ترکیه نیز در دیدار رییس‌جمهوری از گسترش هر چه بیشتر روابط تهران-آنکارا ابراز خرسندی کرد. رجب طیب اردوغان همچنین حضور رییس جمهوری در دانشگاه کلمبیا و سخنرانی در جمع دانشگاهیان را تاکیدی بر حقانیت مواضع جمهوری اسلامی ایران دانست.

نخست وزیر ترکیه بر لزوم تلاش دو کشور برای اجرایی شدن توافقات و تعمیق مناسبات و روابط تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت‌های بالای اقتصادی ایران و ترکیه به نحو مطلوب استفاده کرد.

رییس‌جمهوری ایران هم در این دیدار، سفر خود به آمریکا و حضور در مجامع و محافل مختلف فکری در این کشور را نشان از حقانیت موضع ایران و برحق بودن حرف ملت ایران دانست.

سفر به بولیوی و ونزوئلا

رییس‌جمهوری روز پنج‌شنبه هم در دو سفر کوتاه به بولیوی و ونزوئلا رفت و با روسای جمهوری این دو کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. در سفر چند ساعته احمدی‌نژاد به بولیوی، سه سند همکاری در زمینه‌های انرژی و صنعت توسط مقام‌های دو کشور امضا شد. روسای جمهوری ایران و بولیوی نیز درپایان این سفر تفاهمنامه همکاری‌های دو کشور و همچنین بیانیه پایانی سفر را امضا کردند. براساس این گزارش، احمدی‌نژاد و اوو مورالس پس از امضای این اسناد همکاری، بر گسترش روابط دو کشور در همه زمینه‌ها تاکید کرده و این سفر را نقطه عطفی در توسعه مناسبات و همکاری‌ها دانستند. روسای جمهوری دو کشور تصریح کردند: دو ملت و دو دولت ایران و بولیوی همواره در کنار یکدیگر خواهند ایستاد.

رییس‌جمهوری گفت: هیچ محدودیتی برای همکاری با بولیوی نداریم.

احمدی‌نژاد همچنین پنج‌شنبه شب به وقت محلی و در ونزوئلا در مصاحبه مشترک با هوگو چاوز، رییس‌جمهوری ونزوئلا خاطرنشان کرد: امروز روز بیداری، خودباوری، ایستادگی و حرکت ملت‌ها به عنوان پایان دوران امپریالیسم و استعمار است.رییس‌جمهوری ‌ایران با ابراز خوشحالی از دیدار دوباره با رییس‌جمهوری و مردم ونزوئلا، نقش هوگو چاوز را در آمریکای لاتین بسیار گسترده و ممتاز دانست و گفت: ایشان مردی بزرگ، انقلابی و شجاع هستند که زندگی خود را وقف پیشبرد ونزوئلا، انقلاب و آزادی ملت‌های آمریکا لاتین کرده است. رییس‌جمهوری ونزوئلا نیز در این مصاحبه مطبوعاتی مشترک، از رییس‌جمهوری ‌ایران به عنوان دوست و برادر خود نام برد و گفت: احمدی‌نژاد از بزرگترین رهبران امروز دنیا در مبارزه با استکبار است. هوگو چاوز تاکید کرد: ایران و ونزوئلا در راه مبارزه با استعمار در کنار یکدیگر خواهند ماند.

احمدی‌نژاد صبح جمعه به وقت تهران، در پایان سفر شش روزه به قاره آمریکا، کاراکاس را به مقصد تهران ترک کرد.