وزیر بهداشت با اشاره به تصویب آیین‌نامه قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات که براساس آن استعمال دخانیات در کلیه اماکن عمومی ممنوع است، جریمه نقدی مصرف‌کنندگان محصولات دخانی در اماکن سربسته عمومی را از مفاد این قانون عنوان کرد. به گزارش ایسنا کامران باقری لنکرانی در حاشیه مراسم راه‌اندازی کارشناسی ارشد طب سنتی در جمع خبرنگاران، گفت:‌ به موجب قانون جامع کنترل و مبارزه با استعمال دخانیات، چنانچه کارمندان دولت در اماکن اداری، دخانیات مصرف کنند، نسبت به معرفی آنان به مراکز تخلفات اداری، اقدام می‌شود.

وی با بیان این که نیروی انتظامی، موظف به اخذ جریمه نقدی از متخلفان در اماکن عمومی هستند، افزود: جریمه نقدی، هر شش ماه یک بار افزایش می‌یابد.

وی میزان جریمه نقدی را در دور نخست، ۷هزار تومان و سپس ۱۰هزار تومان عنوان کرد و یادآور شد: نتایج مطالعات حاکی است که دست کم، ۴۰۰ نوع ماده سرطان‌زا به اطرافیان فرد سیگاری منتقل می‌شود.

لنکرانی، دخانیات را شامل کلیه محصولات دخانی اعم از قلیان دانست و با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون از زمان ابلاغ گفت: به موجب آن، تبلیغ محصولات دخانی به هر شکل و نوعی ممنوع است و بر روی بسته هر محصول دخانی باید تبلیغات مناسبی علیه دخانیات درج شده باشد.