بیزینس مانیتور در تازه‌ترین گزارش خود از افزایش نرخ تورم ایران به ۲۰درصد در سال‌جاری خبر داد.

به گزارش ایسنا، موسسه بیزینس مانیتور در گزارش سه ماهه چهارم ۲۰۰۷ خود نرخ تورم کشور در سال گذشته را ۱۴درصد اعلام و پیش‌بینی کرد که این شاخص در سال‌جاری با شش‌درصد افزایش به ۲۰درصد برسد. به اعتقاد این موسسه شاخص بهای مصرفی در سال آینده نیز به روند صعودی خود ادامه داده و معادل ۲۲درصد خواهد بود.

در سال ۸۸ نرخ تورم با در پیش گرفتن روند نزولی به ۱۸درصد و در سال ۸۹ به ۱۶درصد کاهش خواهد یافت و طی سال ۱۳۹۰ نیز ثبت تورم ۱۶درصدی برای کشور پیش‌بینی می‌شود.

این در حالی است که واحد اطلاعات اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که نرخ تورم ایران در سال‌جاری به ۱۷درصد افزایش خواهد یافت.

واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش خود به بررسی تورم و مولفه‌های آن در ایران پرداخت و نوشت: براساس گزارش اخیر بانک مرکزی ایران نرخ تورم سالانه در ماه فوریه ۲۰۰۷ معادل ۶/۱۷درصد بوده است. انتظار می‌رود طی نیمه دوم سال جاری نرخ تورم افزایش زیادی داشته باشد که گواهی گزارش‌ها از افزایش قیمت برخی کالاهای ضروری است.

براساس گزارش اکونومیست، با توجه به اینکه سیاست‌های مالی ایران همچنان توسعه‌طلبانه است و دستمزدها به افزایش خود ادامه می‌دهد، فشارهای تورم‌زا همچنان در اقتصاد ایران وجود داشته و انتظار می‌رود نرخ تورم از ۱۲درصد در سال ۸۵ به ۱۷درصد افزایش یابد. ابزارهای سیاست مالی محدود، وظیفه بانک مرکزی را برای مقابله با تورم مشکل می‌کند و آن رابه میزان زیادی به بحث در مورد کاهش رشد هزینه‌های دولت وابسته می‌کند.

اکونومیست نرخ تورم ایران در سال جاری را بالاترین میزان طی دهه کنونی خوانده و پیش‌بینی کرده که از سال آینده این شاخص با در پیش گرفتن روند نزولی به ۵/۱۵درصد برسد. همچنین طی سال‌های ۸۸ و ۸۹ نرخ تورم معادل ۱۵درصد بوده و در سال ۱۳۹۰ این شاخص به ۸/۱۴درصد خواهد رسید.