وزیر امور خارجه فرانسه، در دیدار با وزیر امور خارجه ایران، در حاشیه شصت و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: ایران، کشور بزرگی است و ما هیچ‌گاه به دنبال جنگ نبوده و خواهان صلح هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این ملاقات، برنار کوشنر از اینکه رسانه‌ها اظهاراتش را مخدوش و غیرواقعی منعکس کرده بودند، عذر خواهی کرد. وی اضافه کرد که زندگی سیاسی‌اش، همواره تلاش برای برقراری صلح بوده است.

منوچهر متکی نیز در این دیدار، به روند همکاری‌های جاری میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: همه طرف‌ها بایستی از دور جدید همکاری‌های ایران و آژانس حمایت کنند. اکنون پرونده هسته‌ای در جایگاه درست خود قرار دارد.

کوشنر در این زمینه گفت: ما از مذاکرات ایران و البرادعی حمایت می‌کنیم، اما آمریکا چنین حمایتی از همکاری فعلی البرادعی با ایران ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ما از ابتکار البرادعی و همکاری با ایران حمایت می‌کنیم، البته بعضی از طرف‌ها این موضع را ندارند اما بار دیگر تاکید می‌کنیم که راه دیپلماتیک، تنها مسیر حل این پرونده است.

وزیر امور خارجه آلمان نیز در دیدار جداگانه‌ای با متکی بر ضرورت حمایت از محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی تاکید کرد و خواهان همکاری‌های شفاف ایران در این روند شد.

وزیر امور خارجه ایران نیز در این دیدار بر ضرورت حمایت گروه ۵+۱ از البرادعی در همکاری‌های اخیر با ایران تاکید کرد.

متکی همچنین با وزیر خارجه اسپانیا دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار گزارشی از آخرین تحولات برنامه صلح آمیز هسته‌ای و همکاری‌های ایران با آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی را تشریح کرد.

وزیر امورخارجه اسپانیا نیز با اشاره به روند رو به رشد روابط دو کشور گفت: روابط دوجانبه خوب و رضایت‌بخش است و شرکت‌های اسپانیایی با جدیت در ایران فعال هستند و ما از گسترش فعالیت این شرکت‌ها حمایت می‌کنیم.

وی با حمایت از مذاکرات ایران و آژانس گفت: ادامه مذاکرات می‌تواند راه حل مناسب این موضوع باشد.

متکی در دیدار همتای اتریشی خود، نیز هشیاری کشورهای اروپایی در برابر کارشکنی معدودی از قدرت‌ها با هدف مختل کردن فرایند همکاری‌های ایران و آژانس را خواستار شد.

اورسلا پلاسنیک در این دیدار با ابراز خرسندی از گسترش روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف از جمله حضور روزافزون شرکت‌های اتریش در پروژه‌های صنعتی و انرژی ایران، بر نقش مهم ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای تاکید کرد.

متکی در دیدار با همتای هلندی خود نیز گفت: بهترین تصمیم در نشست وزرای ۱+۵ در جهت حل موضوع می‌تواند حمایت از البرادعی برای ادامه همکاری‌های ایران و آژانس باشد.

ماکسیم جکز مارسل ورهاگن در این دیدار بر ضرورت حمایت از البرادعی در این مقطع تاکید کرد.

درخواست ایران برای عضویت ناظر در اتحادیه عرب

وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب دیدار و گفت‌وگو کرد.

متکی در این دیدار به نامه ایران برای عضویت ناظر در اتحادیه عرب اشاره کرد و گفت: ایران به منظور دستیابی به راه‌های عملی برای گسترش روابط ایران و اتحادیه عرب در کنار تاکید بر روابط پارلمانی تقاضای عضویت ناظر را در اتحادیه کرده است.

دبیرکل اتحادیه عرب هم ضمن استقبال، قول تسریع در پاسخ به این تقاضا را داد.

در این دیدار آخرین تحولات منطقه، عراق و لبنان و نحوه همکاری در این مسائل بین ایران و اتحادیه عرب مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.