بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی از ارزیابی کیفی نظام سلامت ایران، شاخص امید به زندگی در مردان ایرانی ۶۷ سال و در زنان ایرانی ۷۱ سال است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس نتایج به دست آمده از ارزیابی سازمان بهداشت جهانی که بر مبنای اطلاعات سال ۲۰۰۵ میلادی منتشر شده است، احتمال مرگ برای گروه مردان در سنین ۱۵ تا ۶۰ سالگی ۱۸۰ نفردر هر هزار نفر جمعیت و برای زنان ۱۱۲نفر در هر هزار نفر جمعیت است. بر اساس این گزارش میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در ایران ۳۶مورد در هر هزار نفر و برای اطفال (بدون قید شاخص سنی) ۳۱مورد در هزار نفر جمعیت برآورد شده است.

در همین گزارش اشاره شده است که میزان مرگ و میر نوزادان در ایران در سال ۲۰۰۴ معادل ۱۹نفر در هر هزار تولد زنده و میزان مرگ و میر مادران نیز در همین سال ۷۶نفر در هر هزار تولد زنده است.

سازمان بهداشت جهانی در این گزارش همچنین اعلام کرده است که با وجود شیوع بیماری ایدز در ایران به میزان ۱۳۳نفر در هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت، میزان مرگ و میر ناشی از ایدز در ایران ۲ نفر به ازای هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت در سال است. همچنین میزان مرگ و میر ناشی از سل در ایران ۷/۲ نفر به ازای هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت برآورد شده است.