موافق استفاده از گزینه نظامی‌ علیه ایران نیستم

رییس‌جمهوری فرانسه با تاکید بر همراهی کشورش با تحرکات خصمانه آمریکا بر ضد ایران برای تصویب قطعنامه ضد ایرانی، درباره احتمال تصویب این قطعنامه به سبب مخالفت برخی کشورهای اروپایی با یک‌جانبه‌گرایی واشنگتن و پاریس ابراز تردید کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، نیکلا سارکوزی در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز گفت: موضوع هسته‌ای ایران، مهمترین مسئله سیاست خارجی فرانسه است و من هرگز موافق استفاده از گزینه نظامی‌برای حل پرونده هسته‌ای ایران نیستم.

رییس‌جمهوری فرانسه افزود: موضع فرانسه در قبال ایران مشخص است، ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و این کار را می‌توان با مذاکره و اعمال تحریم‌های سنگین و همچنین وارد کردن فشار بر تهران انجام داد.

وی درباره سخنان جرج بوش رییس‌جمهوری آمریکا درباره ایران که می‌گوید تمام گزینه‌ها روی میز است گفت: این سخن من نیست و من نمی‌توانم درباره آن صحبت کنم. سخنان سارکوزی درباره ایران با سخنان چندی پیش برنارد کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه که از احتمال حمله به ایران سخن رانده بود، کاملا متفاوت است، رییس‌جمهوری فرانسه در ادامه این مصاحبه به تمایل کوشنر برای سفر به ایران اشاره کرد و گفت: گمان نمی‌کنم مقدمات این کار آماده شده باشد و ما می‌توانیم درباره این مسئله در حاشیه مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد صحبت کنیم.

رییس‌جمهوری فرانسه افزود: برنامه ای برای دیدار با محمود احمدی نژاد رییس‌جمهوری ایران در مجمع عمومی‌ سازمان ملل متحد ندارم.

سارکوزی باردیگر با حمایت از اقدامات آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای صدور قطعنامه جدید علیه ایران، به مخالفت برخی کشورهای اروپایی با اقدامات یکجانبه واشنگتن و پاریس اعتراف کرد و گفت: ممکن است تلاش‌های آمریکا برای صدور قطعنامه جدید علیه ایران و افزایش فشارهای اقتصادی بر تهران به نتیجه نرسد چون برخی از کشورهای اروپایی این اقدام را یک اقدام یکجانبه توصیف کرده‌اند، اما من شخصا از شرکت‌های فرانسوی خواسته‌ام تا روابط خود با ایران را قطع کنند.

شرایط سفر به تهران فراهم نیست

رییس‌جمهوری فرانسه همچنین اعلام کرد: شرایط سفر وزیر خارجه این کشور به تهران هنوز فراهم نیست.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، «سارکوزی» روز گذشته پس از ورود به نیویورک و پیش از آغاز مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد: من فکر می‌کنم که شرایط سفر برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه به ایران هنوز مهیا و فراهم نیست. سارکوزی همچنین هرگونه جنگ علیه ایران و توسل به زور علیه این کشور را رد و اعلام کرد برای توقف برنامه هسته‌ای از سوی تهران باید تحریم‌ها شدیدتر شود.

وی در ادامه افزود: فرانسه خواهان جنگ نیست و مذاکرات با ایران هنوز امکان‌پذیر است.