هفتمین دوسالانه نقاشی معاصر ایران که در دو بخش موضوعی با عنوان «اندیشه روشنایی و تاریکی در فرهنگ ایران» و آزاد که قرار بود با همکاری انجمن نقاشان و دبیری آیدین آغداشلو برگزار شود، روز گذشته از طرف این انجمن تحریم شد. غزال صادقی

چند روز قبل نیز آیدین آغداشلو از دبیری این دوره از جشنواره انصراف داده بود و این در حالی بود که حبیب‌ا... صادقی، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در یکی از جلسات خود عنوان کرده بود، برگزاری این دوسالانه با حاشیه‌هایی همراه است. وی همچنین گفته بود:‌ حضور آیدین آغداشلو می‌توانست سخنان را کوتاه کند تا دوسالانه در موعد مقرر برگزار شود.

وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی نیز اعلام کرده بود که تمامی دوسالانه‌ها باید توسط مرکز هنرهای تجسمی برگزار شود و همچنین این مرکز با انجمن‌ها و مراکز هنری نیز همراهی داشته باشد که اعداد و رقم‌هایی که از سوی انجمن نقاشان برای برگزاری دوسالانه اعلام می‌شود تا مشکلاتی که در گذشته پیش آمده بوده پیش نیاید.

اما انجمن هنرمندان نقاش ایران به دنبال اتفاقات اخیرکه در مورد نحوه برپایی هفتمین دوسالانه نقاشی معاصر ایران رخ داده بود، طی بیانیه‌ای علل عدم شرکت خود را عنوان کردند.

معصومه مظفری، رییس انجمن نقاشی در نشستی که در دفتر این انجمن برگزار شد در مورد موضع‌گیری این انجمن گفت:‌ چون در امری که قرار بوده انجمن نقاشی شرکت کند، با آنها مشاوره نشده است، ما نیز شرکت نمی‌کنیم. این کار در واقع حفظ اعتبار انجمن ما است.

ما با نوع برگزاری دوسالانه که قرار بود انجمن نیز همکاری کند مخالف هستیم، زیرا آقای صادقی گفته بود، پیشنهاد بودجه انجمن برای برپایی دوسالانه بالا است ولی قبل از اینکه در مورد این مساله مذاکره کنیم دبیر دو سالانه را انتخاب کرد.

وی در بخشی از این نشست، انتخاب دبیر دو سالانه را توسط مدیر امور تجسمی دلیل دیگر عدم مشارکت انجمن ذکر کرد و گفت: انتخاب دبیر بر عهده انجمن نقاشان بود پس وقتی خودشان چنین کاری کردند به نوعی ما را پس زدند. آغداشلو را شورای سیاست‌گذاری برگزید و در واقع او انتخاب ما بود.

تشریح برنامه‌های دومین اکسپوی ایران

رییس انجمن هنرمندان نقاش و معاون فرهنگی هنری مجموعه سعدآباد همچنین در نشست روز گذشته به تشریح برنامه‌های دومین اکسپوی ایران با عنوان «فروش آثار هنری» پرداخت.

وی هدف از برگزاری «فروش آثار هنری» را تقویت بنیه مالی دانست و گفت: اگر به فروش مناسبی دست بیابیم می‌توانیم مکان مناسبی را برای انجمن تهیه کرده و از طرفی به بازاریابی و فروش مناسب برای اعضای خود برسیم. مظفری زمان برگزاری «فروش آثار هنری» را از نیمه آبان ماه تا نیمه آذر ماه سال جاری دانست و گفت: ۱۰ روز قبل از برگزاری این برنامه‌ همایش را با موضوع «اقتصاد هنر» در سالن بتهوون خانه هنرمندان برگزار می‌کنیم. همچنین نعمت‌ا... کیکاووسی معاون فرهنگی - هنری مجموعه سعدآباد درباره امکانات این مجموعه گفت: مجموعه سعدآباد از مجموعه‌ ۱۴ کاخ موزه و موزه تخصصی تشکیل شده و برای برپایی «فروش آثار هنری» موزه هنرهای زیبا را با سه طبقه و ۱۶۰۰ متر در نظر گرفتیم.

وی پیش‌بینی کرد که حداقل ۲۰۰ نفر از هنرمندان نقاش پیشکسوت در این اکسپو شرکت کنند که قیمت آثار ارائه شده توسط آنها با تاکید بر قیمت آثارشان است که درصدی از فروش به سعدآباد و انجمن تعلق می‌گیرد.