سلول‌های پایه و معالجه‌ بیماری‌های قلبی
دانشمندان آلمانی می‌گویند جان یک بیمار قلبی را با استفاده از سلول‌های پایه نجات داده‌اند. این پیشرفت می‌تواند دوباره در آلمان بحث ضرورت استفاده از سلول‌های پایه جنینی در درمان بیماری‌ها را تازه کند.

سلول‌های پایه‌ای جنینی
سلول پایه یک نوع سلول بدوی «مادر» است که می‌توان آن را طوری برنامه‌ریزی کرد که به انواع سلول‌های بدن تبدیل شود.
روزنامه راینیشه پست دوسلدورف از ماجرای موفقیت‌آمیز این معالجه گزارش داد. این معالجه با استفاده از سلول پایه و روی بیمار ۶۴ ساله‌ای انجام شد.
دکتر بودو اکهارد اشتویر رییس بخش قلب بیمارستان دانشگاه دوسلدورف به روزنامه راینیشه پست گفت که «بیمار پس از حمله قلبی شدید در شرف مرگ بود. وی ۷ هفته در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود، ولی با این همه در حال وی بهبودی حاصل نشد.»
اشتویر تصمیم می‌گیرد این بیمار را با استفاده از روش سلول‌های پایه معالجه کند. پس از ۹ روز وضعیت بیمار چنان بهبود پیدا کرد که توانستند او را از بخش مراقبت‌های ویژه به بخش عادی بیمارستان منتقل کنند.
روش معالجه به این ترتیب بوده که ابتدا سلول‌های مادر را از مغز استخوان بیمار خارج کردند و سپس با کمک یک لوله بالونی سلول‌ها را داخل سرخرگی قرار دادند، که طی حمله قلبی آسیب دیده بود. این فرآیند نیم ساعت به طول انجامید.
دکتر اشتویر شگرد به‌ کار بسته را «نوآوری‌ جهانی» می‌نامد، نوآوری‌ که برای اولین بار در دنیا شوک قلبی را با استفاده از سلول‌های پایه درمان کرد. شوک قلبی در اثر کمبود و نارسایی اکسیژن به بافت‌های قلبی به وجود می‌آید.
تحقیقات سلول‌های پایه جنینی در آلمان ممنوع شد تنها منبع تولید سلول‌های پایه جنینی تا همین اواخر استخراج آن از جنین انسان تا قبل از رسیدن به هشت هفتگی بود. اما به علت نابودی جنین در این فرآیند، شیوه یادشده در آلمان و بسیاری از کشورها با مخالفت شدیدی مواجه شد.
با ابن همه مشاهده مواردی مانند آنچه در بیمارستان دانشگاه دوسلدورف رخ داد امیدوارکننده است، چراکه چنین معالجاتی با استفاده از سلول‌های پایه می‌توانند مجددا امکان بحث بر سر درمان با استفاده از سلول‌های پایه جنینی را فراهم کنند.
دولت آلمان به تازگی اعلام کرد که برای سه سال آینده ۵‌میلیون یورو به تحقیقات سلول‌های پایه غیرجنینی اختصاص خواهد داد.
سلول‌های پایه می‌توانند به سلول‌های مختلف بدن از جمله سلول‌های استخوان، خون و یا مغز بدل شوند. متخصصان معتقدند که از این طریق می‌توان به احیاء عضوها و بافت‌های آسیب‌دیده بدن کمک کرد.
در درمان بیماری‌هایی مانند پارکینسون هم می‌توان از روش معالجه به وسیله سلول‌های پایه کمک گرفت. پارکینسون پس از آلزایمر شایع‌ترین بیماری جهان است. بیش از ۴‌میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند. محققان می‌گویند که سلول‌های پایه‌ای که از جنین چندروزه انسان گرفته می‌شوند امیدوارکننده‌تر از بقیه‌اند.
اعتراض به تحقیقات ژنتیکی با استفاده از سلول‌های پایه جنینی، به تاریخ آلمان و کارنامه نازی‌ها برمی‌گردد که سعی داشتند «نژاد برتر» را در آلمان بیافرینند. از این رو از سال ۲۰۰۲ تولید سلول‌های جنینی در آلمان ممنوع شد. دولت آلمان به دانشمندان هم دیگر اجازه نمی‌دهد روی سلول‌های پایه جنینی که پس از ژانویه ۲۰۰۲ در آلمان تولید شده، تحقیق کنند. آنها حتی تولیدات آزمایشگاه‌های خارج از آلمان را هم کنترل می‌کنند تا مبادا وارد بازار آلمان شوند.
منتقدان معتقدند که این ممنوعیت‌ها دانشمندان آلمان را به دردسر می‌اندازد. این در حالی است که منتقدان تحقیق بر روی سلول‌های پایه جنینی می‌گویند که «توسعه روش‌ درمانی با استفاده از سلول‌های پایه غیرجنینی نیاز به سلول‌های پایه جنینی و استخراج آنها از جنین انسان را از بین می‌برد.»