گسترش کمی دانشگاه‌های پیام نور در دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، با نهایی شدن مراحل استخدام ۱۲۰۰ عضو هیات‌علمی این دانشگاه، در حالی وارد مرحله تازه‌ای می‌شود که نمایندگان مجلس پیش از این از آثار منفی افزایش دانشجویان ورودی دانشگاه پیام نور بدون افزایش اعتبار و افت کیفی آموزش در این دانشگاه، ابراز نگرانی کرده بودند و روز گذشته نیز حسن سبحانی، عضو فراکسیون اصولگرایان مستقل در نطق پیش از دستور خود با طرح این پرسش که «دانشگاه پیام نور به کجا می‌رود، بر نگرانی‌های مجلس در این مورد صحه گذاشت.» جذب سالانه ۲۵۰هزار دانشجو از طریق کنکور سراسری، در شرایطی انجام می‌شود که پیش از این دانشگاه پیام نور از اداره شدن این دانشگاه با یک پنجم بودجه دانشگاه‌های دیگر خبر داده بود. به هر روی بحث بودجه و ظرفیت پذیرش دانشجو و نگرانی‌های مجلس ضرورت توجه به افزایش هیات‌علمی دانشگاه پیام نور را افزایش می‌دهد.

در همین خصوص، معاون آموزشی دانشگاه پیام نور از نهایی شدن استخدام یک هزار و ۲۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خبر داد. اصغر ابوالحسنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه دانشگاه پیام نور امسال ۲‌هزار عضو هیات علمی استخدام می‌کند، گفت: از هزار و ۲۰۰‌نفر عضو هیات علمی برای ۸۰۰‌نفر کلاس‌های توجیهی برگزار شده و به مناطق اعزام شده‌اند.

وی با بیان اینکه در هر رشته، محل فقط یک عضو هیات علمی پذیرش می‌شود، گفت: افرادی که مدرک کارشناسی ارشد دارند فقط می‌توانند در مناطق محروم در صورتی که کسی با مدرک دکترا نباشد، دستیار آموزشی شوند. معاون آموزشی دانشگاه پیام‌نور تاکید کرد: افرادی می‌توانند به عضویت هیات علمی دانشگاه پیام‌نور درآیند که کارمند هیچ سازمانی نباشند. پیش از این و در همین رابطه شهریورماه گذشته، رییس کمیسیون آموزش مجلس گفت: نگرانی مجلس از آمار بالای دانشجو دانشگاه پیام‌نور بدون افزایش اعتبارات و تجهیزات به وزارت علوم منتقل شده و منتظر پاسخ وزارت علوم هستیم.

علی عباسپور تهرانی‌فرد با اشاره به اینکه آمار دانشجویان دانشگاه پیام نور به زودی به یک میلیون نفر می‌رسد، افزود: گسترش پذیرش دانشجو در سال‌های اخیر با میزان شهریه دریافتی و اعتبارات دولتی همخوانی ندارد و مجلس نگران کیفیت آموزشی در این دانشگاه است. وی گفت: افزایش شدید آمار دانشجو در دانشگاه پیام نور بدون همخوانی با اعتبارات، اعضای هیات علمی و امکانات صورت پذیرفته است، حتی اگر اعتبارات نیز به حد کافی به دانشگاه پیام نور برسد، شاخص‌هایی همچون ایجاد فضای آموزشی و ساختارهای علمی نیازمند زمان است که این زمان همخوان با افزایش یک‌باره آمار دانشجویی این دانشگاه نیست. رییس کمیسیون آموزش مجلس با تاکید بر اینکه مجلس کمک‌ مناسبی به اعتبارات دانشگاه پیام نور در سال جاری کرده است، افزود: مجلس امسال اعتبارات دانشگاه پیام نور را تا دو برابر لایحه دولت افزایش داد اما این اعتبارات نمی‌تواند پاسخگوی نیاز این دانشگاه باشد. این در حالی است که رییس دانشگاه پیام‌نور کشور در همین خصوص، گفت: اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور طی سال‌های اخیر به ۲ برابر شده است.

علی احمدی، افزود: اعضای هیات علمی که در این ۲‌سال جذب دانشگاه پیام نور شده‌اند به اندازه ۱۶ سال جذب هیات علمی دولت‌های قبل در این دانشگاه است.