وزیر امور‌خارجه کشورمان که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، در اجلاس عالیرتبه وزرای خارجه پیرامون عراق شرکت کرد.

منوچهر متکی در این اجلاس در سخنانی با اشاره به تناقضات گفتاری و رفتاری دولت آمریکا درباره عراق گفت: دولت آمریکا از یکسو مدعی حمایت از دولت عراق است و از سوی دیگر به انحای مختلف آن را تضعیف می‌کند. وی افزود: دولت آمریکا عنوان می‌کند به دنبال تامین امنیت و ثبات در عراق است، حال آنکه نیروهای این کشور مخل امنیت در عراق شده‌اند. وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به قطعنامه ۱۷۷۰ شورای امنیت در باره عراق تصریح کرد: این قطعنامه بدون تردید سند شکست تفکر یک‌جانبه‌گرایی و رویکردهای خود‌محورانه آمریکا است. متکی با اشاره به مسوولیت‌های سازمان ملل براساس این قطعنامه شورای امنیت افزود: جامعه بین‌الملل و سازمان ملل باید مراقب باشند که اشتباهات نیروهای اشغالگر در عراق تکرار نشود. وی مشکلات عراق را یک موضوع عراقی و حل و فصل آن را به دست مردم عراق دانست و تصریح کرد: جامعه بین‌الملل باید نقش مساعدت‌کننده و مکملی را که بر عهده دارد، به خوبی در این مقطع برای کمک به دولت و ملت عراق ایفا کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در روز نخست سفر خود به نیویورک ضمن شرکت در همایش اجلاس عراق با وزرای خارجه چند کشور نیز دیدار کرد. متکی، به همراه عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل خود که به نیویورک سفر کرده تا در اجلاس مجمع عمومی این سازمان شرکت کند در نخستین روز دیدار خود با وزرای خارجه عربستان، کویت و ژاپن دیدار کرد.

متکی همچنین در یک مصاحبه مطبوعاتی نیز حضور یافت.

رایس رودررو با متکی

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل قول داد به آشتی ملی در عراق کمک کند، اما این پیشنهاد بلافاصله توسط آمریکا کم‌اهمیت جلوه داده شد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: متکی، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در دیداری در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل همانند سایر همسایه‌های عراق قول داد که از نقش بیشتر سازمان ملل در عراق حمایت کند.

در ادامه این گزارش آمده است: متکی علاوه بر آن در حاشیه این نشست که ریاست آن بر عهده بان‌کی‌مون، رییس سازمان ملل و نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق بود از حضور نیروهای آمریکایی در عراق انتقاد کرد.

دیوید ساترفیلد، هماهنگ‌کننده امور در عراق در وزارت خارجه آمریکا پس از پایان گفت‌وگوها، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که متکی ظاهرا بیش از آنکه به مسائل مربوط به عراق توجه کند به آمریکا توجه داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعهد ایران برای کمک به عراق موجب متقاعد شدن وی شد یا خیر با تکرار اتهامات غرب مبنی بر دخالت ایران در شورش‌های عراق ادعا کرد: تعهدات آنها باید بر اساس آنچه انجام می‌دهند قرار بگیرد. آنچه آنها در حال انجام آن هستند تامین سلاح و آموزش تندرویان عراق است. این امر با تعهد آنها برای حمایت از آشتی ملی در عراق هماهنگی ندارد.

خبرگزاری رویتر نیز گزارش داد: وزرای خارجه ایران و آمریکا به‌رغم اینکه در یک اتاق و رو در روی هم حضور داشتند با یکدیگر گفت‌وگو نکردند.