آلمان با فرانسه مخالف است

دنیای‌اقتصاد- برلین از مشی پاریس در تشدید تحریم علیه ایران، خارج از چارچوب سازمان ملل پیروی نمی‌کند. در حالی که به علت مخالفت چین و روسیه با تصویب قطعنامه سوم تحریم در شورای امنیت علیه ایران و به تاخیر افتادن وضع تحریم‌های تازه، فرانسه پیشنهاد داده است کشورهای اروپایی و ایالات‌متحده تحریم‌های دیگری را خارج از چارچوب سازمان ملل برای تحت‌فشار قرار دادن تهران با هدف ممانعت از ادامه غنی‌سازی در ایران وضع کنند، یک نشریه آلمانی خبر داد که برلین با این پیشنهاد مخالف است. مجله اشپیگل در شماره جدید خود خبر داد که آلمان از فراخوان فرانسه برای تحریم‌های شدیدتر علیه تهران به بهانه برنامه هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اشپیگل در شماره‌ اخیر خود به نقل از یک منبع نزدیک به فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، می‌نویسد: آمریکا از پیشنهاد پاریس حمایت می‌کند، اما برلین مخالف آن است.

یک سخنگوی نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه، گفته است که پاریس از شرکای اروپایی خود می‌خواهد که به موازات تلاش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در سازمان ملل، تدابیر اقتصادی جداگانه‌ای برای مجازات تهران به عمل آورند.

دیوید مارتینون، سخنگوی سارکوزی گفته است که تدابیر مورد‌نظر می‌تواند حتی بدون وجود یک متن مشترک بین اروپاییان اتخاذ شود.

اشپیگل می‌نویسد: اشتاین‌مایر، که این هفته در جلسه‌ای در مورد ایران در نیویورک با پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شرکت می‌کند، سرگرم تنظیم استدلال‌های خود در مخالفت با این طرح است. این مجله می‌افزاید که وزیر آلمانی تاکید خواهد کرد خطی که واشنگتن و پاریس در پیش گرفته‌اند مبهم است، چرا که چندین شرکت بزرگ آنها در ایران حضور دارند.

پیش‌تر نیز برخی منابع خبر داده بودند که آلمان به دلیل زیان‌هایی که از ناحیه موانع در ارتباط تجاری با ایران ناشی از تحریم‌ها متوجه این کشور شده است، از پیش‌نویس تحریم‌های شورای امنیت علیه تهران حمایت نمی‌کند و اشتاین‌مایر این موضع را به اطلاع کاندولیزا رایس رسانده است. یک هفته پس از اعلام این خبر، گویا رایزنی‌های مقام‌های آمریکا در جلب‌نظر برلین به نتیجه رسید و آلمانی‌ها اعلام کردند که از قطعنامه‌ تحریم شورای امنیت حمایت خواهند کرد.

سارکوزی آمریکایی

به دنبال سال‌ها تنش در روابط واشنگتن - پاریس وزیر امور خارجه فرانسه در نخستین سفر رسمی‌اش به ایالات‌متحده درباره نگرانی‌های مشترک دو کشور اطمینان‌خاطر داد‌: فرانسه و آمریکا در خصوص پاره‌ای مسائل نظیر برنامه‌های هسته‌ای ایران و جنگ در عراق از نگرانی‌های مشترکی برخوردار هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، برنارد کوشنر، وزیر امورخارجه فرانسه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در دانشگاه جورج تاون اظهار کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم عده‌ای در اروپا و فرانسه به سختی می‌توانند قبول کنند که مشکلات شما (‌آمریکایی‌ها) مشکلات ما نیز هست.

کوشنر در گفت‌وگو با رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا گفت: به اعتقاد وی مشکلات آمریکا در عراق به کشورهای اروپایی نیز مربوط می‌شود.

کوشنر به گیتس گفت: همین مساله دلیل اصلی سفر وزیر امور خارجه فرانسه به بغداد در پایان ماه اوت بوده است. این در حالی است که فرانسه در ابتدای تهاجم نظامی آمریکا به عراق در مارس ۲۰۰۳ در صف اول مخالفان اقدام نظامی علیه این کشور قرار داشت، مخالفتی که منجر به تیره و تار شدن مناسبات پاریس - واشنگتن شد.

وزیر امور خارجه فرانسه افزود که علایق مشترک دو کشور وی را مجاب کرد که از همتایان اروپایی‌اش مصرانه بخواهد تا به بغداد سفر کنند.

کوشنر در ادامه افزود که سفر کارل بیلدت، وزیر خارجه سوئد به عراق در اوایل ماه سپتامبر نخستین پاسخ به درخواست وی بوده است.

کوشنر در جریان سفرش به آمریکا در خصوص مواضع فرانسه در قبال ایران به بیان دیدگاه‌هایی مغایر با آنچه پیشتر گفته بود پرداخت.

وی در واشنگتن بر لزوم اعمال تحریم‌هایی از سوی کشورهای اروپایی علیه ایران خارج از چارچوب معمول سازمان ملل تاکید کرد و گفت که شرکت‌های فرانسوی از پاسخگویی به درخواست‌ها و پیشنهادات تجاری - بازرگانی شرکت‌های ایرانی ناامید شده‌اند.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای فرانسوی‌اش ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به مواضع پاریس - واشنگتن اعلام کرد که تفاوت مشهودی در نوع دیدگاه دو کشور نسبت به مساله ایران و اقداماتی که جامعه بین‌المللی باید صورت دهد وجود ندارد.

ژاک شیراک، رییس‌جمهوری پیشین فرانسه هیچ‌گاه با همتایای آمریکایی خود در مسائل یاد شده به توافق نرسید. مواضع حمایت‌جویانه سارکوزی در دیدار با مقامات آمریکایی باعث شده که برخی لقب «سارکوزی آمریکایی» را به وی بدهند.