مدیر عامل یادمان سازه گفت: شرکت اروپایی طرف قرارداد تامین نمای شیشه‌های برج، قرارداد را به دلیل برخی مسائل سیاسی خارجی فسخ کرد و ما مجبور شدیم ۱۳ ماه تاخیر را که ناشی از این فسخ بود، با همکاری یک شرکت ایرانی که با یک شرکت خارجی مرتبط شده است، به ۵/۴ ماه کاهش دهیم. به گزارش خبرگزاری مهر، سید رضا میرصادقی شنبه شب در نشستی خبری دلایل تاخیر در فاز یک پروژه برج میلاد را تشریح و اظهار کرد: ۱۳‌درصد از تاخیر در اجرای این طرح، تعلیق و فسخ قرارداد طرف خارجی در مورد تامین نمای شیشه‌ای برج و دو‌درصد نیز به دلیل تلاقی قسمت‌های دیگر سازه‌ با نمای شیشه‌ای بوده است. وی با بیان اینکه هفته گذشته دلایل تاخیر در پروژه را اعلام کرده‌ام، ادامه داد: برنامه اتمام کار ساخت این پروژه از دهم اسفند ماه سال ۸۴، مهر ماه ۸۶ اعلام شده بود و تا سه روز دیگر روز شمار پروژه منفی می‌شود، اما متاسفانه در پایان سال ۸۵ موضوعاتی خارج از حوزه فعالیت ما در حوزه سیاست خارجی اتفاق افتاد و برخی کشورهای اروپای غربی ارتباط خود را با ایران نسبت به گذشته کاهش دادند. میر صادقی افزود: همکاری کشورهای اروپایی به ویژه در کارهای لجستیکی پروژه تاثیر گذاشت و از حدود چهار پیش ما به این نتیجه رسیدیم که باید در روند قرارداد و پروژه تجدید نظر صورت گیرد. مدیر عامل یادمان سازه با بیان این که در مجموع ۱۶‌درصد از برنامه اجرایی کل پروژه عقب هستیم، گفت: کل پروژه برج شامل احداث برج، مرکز همایش‌ها، ایجاد راه‌های دسترسی، موتورخانه مرکزی و پارکینگ طبقاتی است که این پروژه‌ها تا بهمن ماه آماده بهره‌برداری خواهد شد. وی ادامه داد: پروژه مرکز ارتباطات بین‌المللی میلاد از سال ۱۳۷۴ تا ۸۴ فقط ۴/۴۹‌درصد پیشرفت داشت و از اسفند سال ۸۴ تاکنون در مجموع ۹۷‌درصد پیشرفت داشته است و در مدت ۱۸ ماه گذشته توانسته‌ایم پیشرفت کار خود برج را از ۵/۵۷‌درصد به ۸۸‌درصد برسانیم.

وی خاطر نشان کرد: برج میلاد به تنهایی ۱۲‌درصد از برنامه خود عقب است و ماهانه پیشرفت فیزیکی سه‌درصد را لازم دارد تا در ۵/۴ ماه آینده به پایان برسد. وی با اشاره به لزوم بهره‌برداری گام به گام پروژه‌های بزرگ ملی نظیر برج میلاد، افزود: فاز یک این پروژه توانایی خدمت‌رسانی به شش هزار نفر به طور همزمان را دارد، اما به شکل پلکانی به این میزان جمعیت خواهیم رسید، یعنی در بهمن ماه امسال با حدود ۵۰۰ نفر، یک ماه بعد حدود یک‌هزار نفر و در فروردین ماه کل ظرفیت برج در خدمت عموم مردم خواهد بود.

میرصادقی تصریح کرد: در حال حاضر تمام دغدغه‌های ما در ساخت سازه و بخش‌های جانبی آن به حداقل رسیده و تنها نگران مراحل بهره‌برداری هستیم. وی با اشاره به تهیه طرح راهبردی پروژه در حوزه بهره‌برداری، گفت: این طرح تهیه شده است و بر همین اساس بود که تاخیر ۱۳ ماهه ناشی از فسخ قرارداد را با همکاری مشاوران خارجی و داخلی به ۵/۴ ماه کاهش دادیم. همچنین قراردادی را به چند فاز بهره‌برداری برای آموزش، بازرسی، ایمنی و امنیت پروژه تنظیم کرده‌ایم.

وی گفت: افتتاح بخش‌های مختلف پروژه از اول مهر ماه آغاز می‌شود و به ترتیب راه‌های دسترسی در ۱۸ آبان ماه، پارکینگ طبقاتی در آذر ماه، پست برق در دی ماه و مرکز همایش‌ها در آذر ماه افتتاح خواهند شد.

مدیر عامل یادمان سازه به آسانسورهای برج اشاره کرد و توضیح داد: آسانسورهای برج، سریع‌ترین آسانسورهای کشور هستند که قابلیت حرکت هفت متر در ثانیه را دارند و در کمتر از یک دقیقه کل ارتفاع را طی می‌کنند. این برج شش آسانسور دارد که هر یک قابلیت حمل ۲۴ نفر را دارند. همچنین در ۱۲ طبقه سازه راس برج، چهار آسانسور جداگانه فعال خواهد بود و در لابی برج نیز پله‌های برقی نصب خواهد شد.

میر صادقی گفت: مهم‌ترین آسانسورها، همان آسانسورهای اصلی برج است که چهار دستگاه آن برای دهه فجر آماده خواهد بود و دو دستگاه دیگر ظرف دو ماه اضافه می‌شود.

مدیر عامل یادمان سازه درباره مالکیت پروژه در فاز اول و دوم تصریح کرد: در فاز یک مالکیت برای شهرداری تهران است، اما کار برای بخش خصوصی به شکل اجاره ایجاد می‌شود و در فاز دوم، مالکیت پروژه نیز واگذار می‌شود.