وزیر امور اقتصادی و دارایی مقابله با انحصار را از ویژگی‌های لایحه اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان کرد و گفت: در صورت تصویب این لایحه در مجلس، شورای رقابت، فعالیت انحصاری اقتصادی را متوقف خواهد کرد. داوود دانش‌جعفری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: لایحه اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی نگاه جامعی به بخش‌های مختلف اقتصادی دارد و قلمرو فعالیت هر یک از بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی در اقتصاد را تعریف کرده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه لایحه اصل ۴۴ چگونگی فرآیند خصوصی‌سازی و پیگیری آن را مدنظر قرارداده است، افزود: چگونگی استفاده از منابع حاصل از واگذاری‌ها و اولویت‌های مصرف آن در لایحه عنوان شده است.

وی با اشاره به اینکه جلوگیری از انحصار و تشویق رقابت در لایحه مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: در این لایحه یک شورای رقابت پیش‌بینی شده که ماهیتی غیردولتی دارد و کارشناسان برجسته کشور و برخی مقامات قضایی را در خود جای داده است.

دانش‌جعفری اضافه کرد: اگر فعالیتی در بنگاهی انحصاری بود، این مقامات می‌توانند حکم صادر کنند تا این بنگاه به مسیر اصلی خود بازگردد. وی مقابله با انحصار را از ویژگی‌های لایحه اصل ۴۴ دانست و تصریح کرد: سعی شده در این لایحه چارچوب‌هایی قرار گیرد تا از ایجاد انحصار در اقتصاد جلوگیری شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه این لایحه نگاه جدید و نوع جدیدی از فعالیت‌ها را برای بخش تعاونی درنظر گرفته است، افزود: با تغییرات در بخش تعاون، شمول فعالیت تعاونی ها نسبت به گذشته بیشتر خواهد شد. وی اظهار امیدواری کرد: با ایجاد امکانات بیشتر برای تعاونی‌ها، سهم آن در اقتصاد افزایش یابد تا در کنار تولید ثروت، به توزیع مناسب ثروت دست یابیم.