رد لایحه بیمه اجتماعی کارگران در شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی گفت: این شورا صلاحیت کاندیداها را بر اساس قوانین موجود بررسی می‌کند و تحت‌تاثیر و نفوذ اشخاص و جریانات سیاسی و گرو‌ه‌ها قرار نگرفته و از مواضع قانونی و شرعی خود عقب نشینی نخواهد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر عباس‌قلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری درباره دغدغه اصلاح‌طلبان از بررسی صلاحیت داوطلبان اصلاح‌طلب مجلس هشتم، تصریح کرد: اگر برخی از بررسی صلاحیت خود نگران هستند شورای نگهبان وظیفه و توان آن را ندارد که نگرانی آنها را رفع کند و نمی‌توانیم به کسی بگوییم که دغدغه نداشته باشد، اما این نکته را تاکید می‌کنیم که از قانون عدول نخواهیم کرد و بعید است اجرای قانون موجب رنجش افراد و گرو‌ه‌ها شود.

خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان سوال کرد آیا عضویت اعضای این شورا در برخی شوراهای دیگر یا نهادها و سازمان‌ها و مجامع موجب تاثیرپذیری این مجموعه‌ها از یکدیگر نمی‌شود و مشخصا از عضویت کدخدایی در شورای عالی اداری یاد کرد و او در پاسخ اظهار کرد: عضویت در شوراها مسوولیت اجرایی تلقی نمی‌شود و ممنوعیت و محدودیت ندارد.

کدخدایی افزود: اگر بنده در شورای عالی اداری عضویت دارم به موجب شخصیت حقیقی خودم است، و به عنوان یک حقوقدان به این شورا مشورت می‌دهم.

کدخدایی درباره لایحه جامع مدیریت خدمات کشوری که هفته گذشته در کمیسیون مشترک بررسی‌کننده لایحه تصویب شده است، پاسخ داد: این لایحه در کمیسیون مشترک رسیدگی‌کننده به آن تصویب شده ولی هنوز برای ما ارسال نشده و چنانچه در اختیارمان قرار گیرد ظرف ۲۰‌روز مهلت تعیین شده از زمان دریافت درباره آن اعلام نظر خواهیم کرد، اما فعلا به دلیل آنکه محتوای اصلاحات صورت گرفته در لایحه اطلاعی در دست نیست نمی‌توان اظهار نظر کرد. وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت رایانه‌ای شدن انتخابات هشتمین دوره مجلس خاطر نشان کرد: بر اساس تکلیف قانونی انتخابات باید رایانه‌ای شود و در اصول اولیه این کار بین شورای نگهبان و وزارت کشور توافق حاصل شده‌اما از آنجا که شورا وظیفه صیانت از آرای ملت را دارد مسوولان اجرایی باید سلامت برگزاری انتخابات رایانه‌ای را تضمین کنند.او تاکید کرد: هنوز وزارت کشور در این زمینه به‌طور رسمی مکاتبه نداشته و در حال بررسی جزئیات مساله و تهیه نرم افزار لازم برای این کار است و شورای نگهبان منتظر است تا آنها در این زمینه نظر خود را اعلام کنند.

کدخدایی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اهمیت لایحه قانون اجرایی اصل ۴۴ و ارتباط آن با لایحه بودجه آیا شورای نگهبان برنامه‌ای برای بررسی هم‌زمان این لایحه مشابه بررسی هم‌زمان لایحه بودجه دارد؟ گفت: فعلا بررسی خاصی بر روی این لایحه نداریم. لایحه بودجه زمان‌بندی خاصی دارد که لزوما باید قبل از پایان هر سال به تصویب نهایی برسد اما درباره لایحه اصل ۴۴ این محدودیت زمانی وجود ندارد و مجلس می‌تواند در فرصت مقتضی به آن رسیدگی کند.

وی افزود: البته گروه‌های کارشناسی در حال بررسی موضوع هستند و از سوی مجلس هم به ما پیشنهاد شده که جلسات مشترکی را برای بحث درباره این لایحه برگزار کنیم که اگر این جلسات برگزار شد اخبار آن را به اطلاع شما می‌رسانیم.

کدخدایی در آغاز این نشست آخرین مصوبات این شورا را تشریح کرد به گفته وی شورای نگهبان قانون اساسی لایحه «بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» را دارای یک مورد ایراد شکلی و یک مورد ابهام تشخیص داد و برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی بازگرداند.

وی گفت: شورای نگهبان ایرادی به اصل لایحه وارد ندانست اما لایحه دارای یک مورد ایراد شکلی بود و یک بند آن مبهم تشخیص داده شد.کدخدایی با تاکید بر این که شورای نگهبان نظر رسمی خود را پس از رفع ایراد و ابهام یاد شده اعلام خواهد کرد، این نکته را نیز متذکر شد که «شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی مندرج در تبصره «۱» ماده «۳» هم با مصوبه هیات وزیران ادغام شده و وجود خارجی ندارد.»