این فصل را با من بخوان - ۱ مهر ۸۶

عکس:Sepantra.com

نگاه سوم - سوئیت سمفونی «این فصل را با من بخوان» اجرای خود را در تالار وحدت آغاز کرد. سوئیت سمفونی تلفیقی است از موسیقی و نمایشی که مجید انتظامی آهنگساز و سرپرست قسمت موسیقی را بر عهده دارد و حسین پارسایی نیز کارگردانی بخش نمایش را عهده‌دار است. مجید انتظامی آهنگساز و رهبر میهمان ارکستر سمفونی تهران در این کنسرت قطعات ساخته شده خود را از جمله کرخه تاراین، روز واقعه و آژانس شیشه‌ای را به همراه گروه نمایشی اجرا خواهد کرد. در قسمت نمایش این برنامه محمد رحمانیان به عنوان نویسنده قطعات نمایشی، نادر رجب‌پور طراح حرکات موزون و مهتاب نصیرپور در نقش راوی برنامه به ایفای نقش می‌پردازند. قصه اجرای «این فصل را با من بخوان» بیش از یک ماه پیش با ایده مجید انتظامی آغاز شد. به گفته انتظامی این شکل اجرایی کاملا متفاوت با بهره‌مندی از هنر نمایشی برای تصویر کردن قطعات موسیقی، به دنبال جذب مخاطب و بردن ارکستر سمفونیک بین مردم است.

شاید انگیزه اصلی این اجرا هفته دفاع مقدس باشد که از اول تا ۶ مهر برای این منظور در نظر گرفته شده است. همین تا حد زیادی باعث ایجاد ریتم تند در تمرین‌ها و‌ فرصتی ۵ روزه برای هماهنگی گروه بزرگ موسیقی و هنرهای نمایشی به منظور رسیدن به مطلوب‌ترین شکل اجرایی در نظر گرفته شده است.

شکل اجرا هم از ابتدا مشخص بود. روز واقعه و مراسم عروسکی در مقدمه این اجرا دیده می‌شود. پس از آن نوبت به عزاداری و اجرای مراسم زار است که در نهایت به حماسه خرمشهر و ایجاد ‌فضایی شادی‌آور برای القای مفهوم فتح و پیروزی است.

سپس قطعاتی از موسیقی فیلم از کرخه تا راین، بوی پیراهن یوسف و آژانس شیشه‌ای اجرا می‌شود. در نهایت جمعیت حاضر در سالن نیز به همخوانی برای قطعه پایانی «سمفونی ایثار» وارد اجرا می‌شوند.

در بخش موسیقی عده‌ای از زبده‌ترین نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران به همراه بهترین آوازخوانان گروه کر تالار وحدت دعوت به کار شده‌اند که زیر نظر مجید انتظامی برای اجرای این ۵ قطعه رهبری می‌شوند. البته شکل قرار گرفتن و چیدمان حضوری این هنرمندان نیز کاملا با شکل معمول ارکستر سمفونیک متفاوت خواهد بود.

در این پروژه بزرگ ملی و حماسی، معاونت هنری وزارت ارشاد، دفتر موسیقی و شعر، مرکز هنرهای نمایشی بیشترین نقش‌ را برعهده دارند تا به گونه‌ای متفاوت خاطره حماسه‌آفرینان هشت سال جنگ تحمیلی را زنده کنند.

چندی پیش نیز یک نویسنده و آهنگساز معروف دست به اقدامی نسبتا موفق زد.

سیدمهدی شجاعی و لوریس چکناواریان چند شب سمفونی رسول عشق و امید را اجرا کردند که پذیرای جمعیت فراوانی از مردم و همچنین مقامات سیاسی کشور شد.