دادگاهی در لوکزامبورگ شکایت شرکت مایکروسافت علیه کمیسیون اتحادیه اروپا را رد کرد. پیش از آن کمیسیون اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۴ مایکرو سافت را به دلیل انحصار گری به پرداخت ۴۹۷‌میلیون یورو جریمه محکوم کرده بود. کمیسیون اتحادیه اروپا مایکروسافت را متهم کرد که در بازار نرم‌افزار به گونه‌ای عمل می‌کند که رقبای این شرکت را از امکان ورود به آن محروم می‌سازد.

کمیسیون اتحادیه اروپا از صدور این حکم توسط دادگاه لوکزامبورگ استقبال کرد و آن را نشانی از سیاست درست خود برای کنترل رقابت در بازار دانست. تنها چند دقیقه پس از اعلام حکم معلوم شد که کمیسیون ناظر بر رقابت اتحادیه اروپا چه پیروزی بزرگی در مقابل شرکت عظیم مایکروسافت به دست آورده است، زیرا قضات در همه موضوعات مورد مناقشه این شرکت را محکوم کردند.

دعوا بر سر چیست؟

موضوع مرکزی مورد مناقشه همانا انحصارگری مایکروسافت و کنار زدن رقبا در عرصه بازار نرم‌افزار و پخش‌کننده فایل‌های صوتی و تصویری است. مایکروسافت تقریبا ۹۰‌درصد کل بازار جهان را در اختیار خود دارد با این حال این شرکت در نرم افزارهایی که به فروش می‌رساند پخش‌کننده فایل‌های صوتی و تصویری را نیز گنجانده است، این امر باعث می‌شود که سایر شرکت‌ها و عرضه‌کنندگان این برنامه در بازار از هیچ شانسی برای عرضه محصولات خود برخوردار نشوند.

موضوع دیگر مورد مناقشه سرورهای ساخت مایکرو سافت است که این شرکت تقریبا ۸۰‌درصد بازار جهان را کنترل می‌کند. وظیفه این سرورها هماهنگی ارتباط بین کامپیوترها با یکدیگر است، اما برنامه آنها به گونه‌ای از سوی مایکرو سافت تهیه شده است که سرورهای ساخت دیگر شرکت‌ها با آن همخوانی ندارد.

بو وستردورف، رییس دادگاه در این زمینه می‌گوید: «مایکروسافت موظف خواهد شد تا فردی را به‌عنوان ناظر مستقل معرفی نماید. او می‌تواند آنگاه بر اسناد، دفاتر، کارمندان و کد اصلی محصولات مایکروسافت دسترسی داشته باشد».

اما مهم‌ترین بخش شکست مایکروسافت در این حکم دادگاه دسترسی ناظر مستقل به کد اصلی محصولات این شرکت و علنی شدن آن است. به این ترتیب رقبا می‌توانند محصولاتی تولید کنند که با محصولات مایکروسافت همخوانی داشته باشد.