محمد جهرمی‌وزیر کار و امور اجتماعی گفت: ایجاد بنگاه‌های زودبازده جدید مستلزم نظارت است و اگر نظارت لازم بر پیشرفت اجرای آنها اعمال نشود، در زمان ساخت بنگاه‌های زودبازده در مدیریت منابع درست عمل نمی‌شود، در زمان پایداری بنگاه‌ها هم اگر در کنار تولید، بازار داخلی و خارجی تعریف نشود و حمایت لازم برای تشکیل خوشه‌های صنعتی اعمال نشود، نباید انتظار داشته باشیم که بنگاه‌های راه‌اندازی شده پایدار باشند. وی افزود: خوشبختانه در زمینه نظرات اولیه و بررسی طرح‌ها اقدامات خوبی انجام شده است و مجموعه ستادهای نظارتی هم در کل استان‌ها و هم در خود وزارت کار و امور اجتماعی راه‌اندازی

شده اند،سازمان بازرسی کل کشور نیز نتیجه بازدیدها و نظارت‌های خود را به وزارت کار و امور اجتماعی ارائه کرده است. بررسی سازمان بازرسی

جهرمی‌گفت: سازمان بازرسی کل کشور گزارش بازرسی خود از سه استان که به صورت تصادفی انتخاب کرده بودند را به وزارت کار و امور اجتماعی ارائه کرده است و با تقاضای وزارت کار سازمان بازرسی کل کشور از اجرای آیین‌نامه بنگاه‌های زودبازده در همه ۳۰ استان کشور بازدید خواهد کرد.

وی افزود: در مسیر اجرای این آیین‌نامه بر اساس نتایج نظارت‌های اعمال شده بر اجرای بنگاه‌های زودبازده اصلاحات لازم در این آیین‌نامه تدوین شد، این طرح هر چند در روزهای اول با تردید و انتقاد روبرو بود امروز انتقادها نه تنها کم شده بلکه به سمت حمایت‌ها و تاییدها کشیده شده است. وزیر کار و امور اجتماعی تاکید کرد: تکیه ما در مساله اشتغال محدود به بنگاه‌های کوچک نیست، بعضی از منتقدان به اشتباه بر این باورند که وزارت کار و امور اجتماعی فقط به بنگاه‌های کوچک توجه داشته است، در صورتی که وزارت کار و امور اجتماعی به بنگاه‌های بزرگ، بنگاه‌های متوسط، رفع مشکلات بنگاه‌های موجود و طرح‌های توسعه در بنگاه‌های موجود بیش از واحدهای جدید توجه دارد.

نجات ۴۵۰‌هزار شغل

جهرمی‌تاکید کرد: برآوردها نشان می‌دهد که بیش از ۴۵۰‌هزار شغلی که ممکن بود در سال گذشته از دست برود، با کمک و حمایت‌های دولت در واحدهای موجود حفظ شده و حتی با اجرای طرح‌های توسعه ای در همان واحدها مشاغل و فرصتهای شغلی جدیدی را در آنها واحدها ایجاد شده است که کمک بزرگی به اشتغال کشور است. وی با اشاره به اهمیت رونق بخش مسکن در امر اشتغال افزود: اشتغال بخش مسکن در آمار‌های بنگاه‌های زودبازده لحاظ نمی‌شود، اما نباید اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بخش مسکن را نادیده گرفت، رشد بخش مسکن و افزایش ساخت واحدهای مسکونی بیش از ۴۰۰ رشته صنعتی را فعال می‌کند و به غیر از اشتغال مستقیم در تولید واحدهای مسکونی، اشتغال در بخش تولید مصالح ساختمانی و همچنین مجموعه خدمات مرتبط با تولید مسکن تقویت می‌شود.

ایجاد ۲۸۰هزار فرصت شغلی

جهرمی‌گفت: با اجرای تبصره ۱۳ قانون بودجه و با توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی ‌در شهرها به صورت ون، تاکسی، مینی‌بوس و اتوبوس‌های، در سال گذشته ۱۰۰‌هزار شغل در این بخش ایجاد شد و بر آورد ما این است که امسال ۱۸۰‌هزار شغل فقط در این بخش ایجاد می‌شود. ارزیابی مثبت وزیر کار و امور اجتماعی از طرح بنگاه‌های زودبازده و روند اجرایی شدن این طرح مبنی بر تبدیل «انتقادها»‌ به «تاییدها» در حالی بیان می‌شود که برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اثرات این طرح با توجه به این که نام آن «زودبازده» است پس از گذشت دوسال از اجرای آن در روند اقتصاد کشور مشهود نیست و همچنان رشد اقتصاد کشور ۵درصد و نرخ بیکاری ۱۲درصد است.